Kurzemes Vārds

11:50 Ceturtdiena, 17. oktobis
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Brīvbrīdis

Reklāmas mediju tirgū internetam būtiska loma

Svešvārdu vārdnīcā reklāma skaidrota kā apmaksāta informācijas izplatīšana, kuras nolūks ir radīt interesi par precēm un pakalpojumiem – popularizēt tos, lai palielinātu pieprasījumu. Reklāma bieži sastopama masu saziņas līdzekļos – televīzijā, radio, avīzēs un žurnālos, kā arī dažādās publiskās vietās – reklāmas stendos, uz transportlīdzekļiem, veikalu skatlogiem. Taču nozīmīgu lomu reklāmas biznesā ieņem arī internets. Un šāds reklāmas veids starp preču un pakalpojumu sniedzējiem kļūst aizvien populārāks.

Portāls times.lv raksta, ka interneta reklāmai, salīdzinot ar citiem masu medijiem, ir vairākas būtiskas priekšrocības: mazākas izmaksas, lielāka elastība un operativitāte, lielāks informācijas apjoms klientam, interaktīvās iespējas, rezultātu kontrole, izdevīga mērķauditorija un novitātes efekts, kas rāda par reklāmas devēja progresivitāti un izdevīgi izceļ viņu starp konkurentiem. "Iespējams, unikāla un interesantākā baneru īpatnība ir tā, ka iespējams izsekot to radītajam iespaidam – uzzināt, cik reižu baners ir parādījies potenciālajam klientam, cik reižu uz tā ir noklikšķināts, cik reižu klients ir nonācis reklamētajā adresē," informē portāls ads.delfi.lv. "Tieši šīs īpašības atšķir banerus no tradicionālajiem medijiem, un tās ir arī galvenais iemesls, kāpēc reklāmkampaņa internetā jāveido tā, lai tā būtu mērķtiecīga un efektīva."

Sigita (27 gadi) ar baneru izgatavošanu nodarbojas jau vairāk nekā divus gadus. "Tas bija nepieciešams darba vajadzībām. Lai to izveidotu, vajadzīga Macromedia Flash programma, kas paredzēta interneta mājaslapu interaktīvās animācijas veidošanai. Programmu var izmantot visdažādākajiem mērķiem – veidot videoklipus, prezentācijas, mācību programmas un grafiskus objektus," stāsta Sigita. "Visbiežāk to izmanto, lai atdzīvinātu interneta mājaslapas, ievietojot tajās interaktīvus animācijas elementus. Reklamētajā interneta adresē lietotājs nonāk, noklikšķinot uz baneri, kas ir arī pats svarīgākais."

Māksliniece saka, ka esot grūti iztapt klientu vēlmēm, jo nereti pieejamie materiāli un resursi nav pietiekami kvalitatīvi un iznākums neiepriecina ne pašu, ne pasūtītāju. Vislabāk potenciālos klientus un pircējus var piesaistīt, ja reklāmas baners ir ar izteiksmīgu bildi, krāsains, veidots ar radošu pieeju. Viņa ir pamanījusi, ka daudzi interneta mājaslapu lietotāji sūdzas par baneru negatīvo pusi – tie dažreiz aizsedz informāciju, ko vēlas lasīt, un aizvērt tos nav iespējams. "Tas patiešām var būt ļoti kaitinoši, un rodas nepatika, pēc kuras nemaz negribas lasīt to, kas tev atvēries, ja tomēr nejauši esi uzklikšķinājis. Piemēram, tas ir inbox.lv, kad vēlies vienkārši ieskatīties savā e–pastā," saka Sigita. Reklāma darbosies pareizajā virzienā, ja lietotājam tā netraucēs un neliks dusmoties.

Pēc Latvijas Reklāmas asociācijas apkopotajiem datiem, internetam mediju reklāmas tirgū Latvijā, salīdzinot ar 2005.gadu, ir bijis visstraujākais pieaugums. Tas mediju reklāmas tirgus pīrāgā aizņem 4,3 procentus. Līderi joprojām ir televīzija – 35,7 procenti, avīzes – 24,9 procenti un žurnāli – 14,7 procenti. Reklāmas asociācija informē, ka interneta reklāmas tirgū turpinās iepriekš novērotā tendence, kad apjomi būtībā dubultojas salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu un apgrozījuma pieaugums absolūtajos skaitļos ir vairāk nekā pusotra miljona latu. Tas ir pierādījums, ka interneta kā medija loma ir nostiprinājusies un tā nozīme mārketinga un pārdošanas procesā turpina strauji pieaugt.

Rīgas Tehniskās universitātes Liepājas filiāles reklāmas servisa skolotāja Liāra Ozola šo situāciju uzskata par pašsaprotamu, jo ar katru gadu interneta lietotāju skaits palielinās un tas ir pieejams gandrīz visiem. "Darba devēji zina, ka globālo tīmekli izmanto vairums ekonomiski aktīvo cilvēku, kas ir darbspējīgā vecumā. Tāpēc, lai piesaistītu un ieinteresētu viņus, aktīvi tiek izmantota reklāma tieši internetā."

Uzziņai
Preces un pakalpojumi, kuru reklāma internetā ir vispopulārākā:
informācijas tehnoloģijas (datori, komplektējošās iekārtas, programmatūra utt.);
biroja iekārtas un preces birojam;
nekustamais īpašums;
banku un apdrošināšanas pakalpojumi;
izglītošanās iespējas;
sakaru pakalpojumi.

Avots: www.times.lv.

Sagatavojusi Ligita Kupčus