Kurzemes Vārds

09:01 Sestdiena, 7. decembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Pirmā sleja

Liepājnieka faktors

Biznesa ideja, tās iedzīvināšana un īstenošana līdz peļņu nesošam uzņēmumam, atkal jaunu ideju radīšana, pievēršanās citām jomām un sekojoša vecā biznesa pārdošana ir pavisam normāla parādība uzņēmējdarbībā. Bez kustības nebūs attīstības. Tas ir tikai un vienīgi aprēķins. Savukārt viss pārējais - emocijas.

Emocijas tagad uzvirmojušas saistībā ar uzņēmēja Andra Griģa sperto soli - alus darītavas pārdošanu. Nav runa par emocijām, kas internetā daiļrunīgi plūst par to, pēc kā tad īsti garšo "Līvu alus". Galu galā, ja tev negaršo viens, dzer citu. Daudz nopietnāks jautājums ir liepājnieku biznesa pārdošana ārvalstu lieluzņēmējiem, kā tas noticis arī šajā gadījumā. Taču tas nav atsevišķs vai īpašs gadījums - tādas ir mūsdienu tendences un realitātes.

Viena no uzņēmējdarbības veiksmēm ir par labu cenu pārdot savu biznesu un iegūt pietiekami daudz līdzekļu, lai uzsāktu ko citu - saistošāku un, iespējams, peļņu vairāk sološu. Un, no šāda viedokļa raugoties, nebūtu jāžēlojas, ka, lūk, mūsējie atkal pārdevušies ārzemniekiem. Iegūtie miljoni taču paliek mūsu pašu uzņēmējam un nekur nepazūd, ja vien Griģa kungs nav plānojis ar visu žūksni aizbraukt no šejienes un apmesties okeāna krastā uz visu atlikušo mūžu. Turklāt jaunajam īpašniekam, lai kas viņš arī būtu - latvietis vai dānis, tāpat būs jāmaksā darbiniekiem atalgojums un visi Latvijas likumdošanā noteiktie nodokļi. Nu, peļņas lati gan, protams, aizies kaut kur tālu prom. Taču svarīgi ir vēl kas.

Ārzemnieks uz Liepājas norisēm nekad nespēs paraudzīties kā pašu cilvēks, kas pilsētu pie jūras sajūt ar sirdi un dvēseli. Viņam ir vienalga - šajā pilsētā cilvēki dzied, spēlē futbolu vai basketbolu. Viņš šeit saredz tikai savas biznesa iespējas, viņam šeit nav draugu, viņam ir tikai biznesa partneri. Nez vai viņu interesēs, piemēram, pludmales mūzikas festivāls, kur "Līvu alus" ir (bija?) viens no sponsoriem. Piemērs nav tālu jāmeklē - uzņēmums "Lauma" pēc tās ilggadējās vadītājas liepājnieces Zigrīdas Rusiņas aiziešanas un īpašnieku maiņas atteicās atbalstīt basketbolu, citus sporta veidus un vietēja mēroga projektus. Vai mūsu pilsētā būtu futbols, hokejs, sieviešu basketbols, ja pie uzņēmuma "Liepājas metalurgs" stūres nebūtu liepājnieka Sergeja Zaharjina? Tas ir liepājnieka faktors.

Ints Grasis