Kurzemes Vārds

20:44 Trešdiena, 11. decembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Satiksmes līkloči
Viktors Ulberts

Klusi aizritējusi notikumu 10.gadadiena Vaiņodē, kad pamatīgu traci valsts mērogā sacēla vietējie iedzīvotāji, jo amatpersonas vēlējās pārtraukt pasažieru pārvadājumus dzelzceļa posmā Liepāja – Vaiņode. Lai arī izraisītās rezonanses dēļ šis pikets paliks vēsturē kā viens no ievērības cienīgākajām pilsoniskās nepakļaušanās gadījumiem, ieguvuma no tā pašiem piketējiem nebija gandrīz nekāda. Satiksmi atjaunoja tikai uz dažiem mēnešiem, bet pēc tam īstenojās visdrūmākās prognozes par šā sliežu ceļa likvidēšanu. Labi vēl, ka pēc gadiem ilgas tielēšanās Vaiņodes pašvaldība tomēr saņēma 5000 latu kompensāciju.

Bet pārējie solījumi izkūpējuši gaisā. Proti, visbūtiskākais solījums bija autoceļa uzturēšana starp Liepāju un Vaiņodi tā, lai braucējiem nerastos satiksmes grūtības. Piketa kaislību karstumā daža laba amatpersona pat solīja to uzturēt bezmaz pēc A klases, tas ir, Rīgas šosejas parauga. Papildus tam piedāvāja, ka Vaiņodes un Priekules ļaudīm būšot asfaltēts ceļš līdz Rīgas – Liepājas šosejai.

10 gadu laikā asfalts Rīgas šosejas virzienā tā arī nav parādījies, bet asfalts starp Vaiņodi un Priekuli ir tiktāl sabrucis, ka ir viens no sliktākajiem rajonā. Ne vietējām pašvaldībām, ne Liepājas Rajona padomei nav un nebūs tik lielu līdzekļu, lai šo ceļu atjaunotu. Bet valsts savos tuvāko gadu plānos šā ceļa atjaunošanu neparedz.

No minētā izriet, ka uzticēties tādam jēdzienam kā politiskā atbildība ir vienkārši naivi. Vairums tā laika politiķu vairs nepiedalās aktīvajā politikā, bet partijas, konkrēti, "Latvijas ceļš", kas tagad atkal tikusi pie varas, nejūt līdzatbildību par sava kādreizējā biedra Viļa Krištopana solījumiem.

Ļoti iespējams, ka vilcienam uz Vaiņodi patiešām nebija nākotnes, jo laukos iedzīvotāju skaits strauji sarūk. Taču tikpat iespējams, ka protesti nebūtu tik lieli, ja amatpersonas neizmantotu blēdīgas metodes. Piemēram, pirms Vaiņodes reisu atcelšanas tika paziņots, ka sliedes ir bēdīgā stāvoklī, tāpēc paildzināja braukšanas laiku, bet paralēli uzsāka autobusu reisus uz Vaiņodi. Loģiski, ka pasažieru skaits vilcienā samazinājās.

Nepagāja ne trīs gadi kopš Vaiņodes piketa, kad akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš" pārtrauca satiksmi arī uz Rīgu, lai gan toreizējais ģenerāldirektors Andris Zorgevics dievojās, ka satiksmei šajā posmā likvidēšana nedraud. Esot maz braucēju. Jā, tā bija. Un zinu, kāpēc. Pats braucu ar vienu no pēdējiem vilcieniem, vagoni smirdēja pēc kaut kādām smērvielām, logi netīri un aizputējuši, sēdekļi – saplēsti. Normāls cilvēks tādos apstākļos nebrauks, un vainojams tajā bija tikai "Latvijas dzelzceļš". Iznāk kā teicienā: paši pūta, paši bļāva!

Tagad šķiet, ka satiksmes organizēšanas politika valstī ir mainījusies. Vaiņodes vilciena atjaunošana gan ir bezcerīga, toties Rīgā no Liepājas var nokļūt ne tikai ērtā vilcienā un autobusā, bet arī lidmašīnā. Un jācer, ka sev vien zināmu motīvu dēļ kāda amatpersona atkal nesāks manipulēt ar rentabilitātes rādītājiem. Izdarīt to nav grūti. Lai, piemēram, Liepājas Autobusu parks sāk sūtīt uz Rīgu vecus "Ikarusus", kas turp vilksies piecas stundas, vai arī "Pasažieru vilciens" modernizēto sastāvu "Kurzeme" nomaina ar veciem plackartes vagoniem. Galvoju, ka lielākā daļa biļešu paliks kasēs.