Kurzemes Vārds

09:38 Piektdiena, 10. aprīlis
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Par šoferiem un stulbajiem pasažieriem
Viktors Ulberts

Liepājas domes interneta mājaslapā organizētā aptauja parādījusi, ka tikai 22 procenti aptaujāto ir apmierināti ar sabiedriskā transporta sniegto pakalpojumu kvalitāti. Krietni vairāk liepājnieku – 63 procenti aptaujāto – uzskata, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāte nav pieņemama.

Protams, var sacīt, ka tā ir tikai neliela aptauja, tāpēc nesniedz nopietnu priekšstatu par situāciju kopumā. Taču kaut neliels rādītājs tas ir. Un diemžēl aptaujas rezultāti manī nerada izbrīnu. Ne jau tāpēc, ka pa Liepājas ielām pārvietotos pagalam nolietota tehnika. Šajā ziņā, kaut vai salīdzinot ar laiku pirms 10 gadiem, notikuši būtiski uzlabojumi, lai gan jāatzīst, ka līdz pilnībai vēl tāls ceļš ejams. Mani vairāk satrauc pašu sabiedriskā transporta vadītāju attieksme pret pasažieriem – cilvēkiem, kuri faktiski maksā viņiem algu. Tikai dažu mēnešu laikā es visos Liepājā esošajos sabiedriskā transporta veidos esmu novērojis vadītāju nemotivētu un neizprovocētu agresiju pret pasažieriem un dzirdējis viņiem veltītas nicīgas frāzes.

Piemēram, maršruta taksometrs uzņēma pieturā pasažierus, un vietu tajā vairāk nebija, ko varēja noprast pēc šofera reakcijas, kad kāds vēl atvēra durvis un lūkoja transportlīdzeklī iekļūt. "Aizver durvis no tās puses!" – ar cietumniekiem piemītošu bezkaunīgu akcentu šoferis augstprātīgi aizraidīja novēlojušos pasažieri. Lai gan varēja normāli paskaidrot, ka vietu vairāk nav.

Kādu Liepājas Autobusu parka šoferi saniknoja sirmgalvja lūgums pateikt, vai autobuss kursē līdz tirgum. Šoferis tā plosījās, it kā viņam būtu izteikta aizskarošu piezīme. "Kur tu dzīvo? Liepājā? Un nezini, kur ir tirgus? Mosties un dziedi!" auroja piktais autobusa vadītājs.

Tikpat pikti nervu kamoli ir arī tramvaja vadītāju rindās. Kādu vakaru, kad vagonā sakāpa ļaudis, kas tikko bija atbraukuši ar Rīgas vilcienu, vadītājs plosījās pa kabīni kā negudrs, kad biļešu iegādei viņam nesniedza precīzu naudu. "Kas es jums, kāds tirgonis, vai?" ar šādiem un līdzīgiem pārmetumiem tika sagaidīts katrs biļetes pircējs.

Cita tramvaja vadītāja pilsētas centrā pat izlēca ārā no savas kabīnes un kliedza uz ļaudīm, kas centās iekļūt vagonā: "Kas jūs, stulbi esat?" Lai gan patiesībā daži nekaunīgi autovadītāji pēdējā brīdī centās pabraukt garām pieturai, lai gan ļoti labi redzēja, ka tur tūlīt apstāsies tramvajs. Pasažieru masa, kas devās uz tramvaju, piespieda viņus apstāties.

Tās ir tikai dažas novērotās situācijas, tāpēc pieļauju, ka šādu gadījumu ir daudz vairāk. Tie noteikti nedara godu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem un mazina izredzes, ka pasažieri par šiem uzņēmumiem atsauksies pozitīvi.

Saprotu arī to, ka darba devējiem tagad nav lielas izvēles un par šoferi tiek ņemts gandrīz katrs, kas vien prot attiecīgo transportlīdzekli vadīt. Taču tas nav attaisnojums tik prastai saskarsmes kultūrai. Ja cilvēks jau pēc rakstura ir agresīvs, manuprāt, viņam jāstrādā citā jomā. Ja vadītājam gadījušies kādi pārdzīvojumi personiskā dzīvē, tad vajag ņemt brīvdienu, iedzert baldriāna pilienus un nomierināties. Jo pasažierim nav jādomā par to, kāds šoferim garastāvoklis, un jāzīlē, vai viņš uz jautājumu normāli atbildēs, vai arī uzbrēks.