Kurzemes Vārds

21:50 Svētdiena, 22. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Ērkšķainais ceļš uz aktiermākslu

Indra Imbovica

Klaipēdas Universitātes Mākslas fakultātē mācību otru gadu turpina Liepājas teātra aktieru studijas 2.kurss. Tajā studē 16 jauniešu – 8 meitenes un 8 puiši, kuri pašlaik kārto 3.semestra eksāmenus.

Vecā gada nogalē horeogrāfijas eksāmenu pavērot bija ieradušies Liepājas teātra direktors Ivars Lūsis, komponists Jānis Lūsēns, teātra Mārketinga daļas un sabiedrisko attiecību speciāliste Anita Lūsēna, savukārt Liepājas domes Kultūras pārvaldes vadītāja Lelde Vīksna un viņas vietnieks, jurists Juris Jirgens studentiem bija atveduši jaukas Ziemassvētku dāvaniņas.

Eksāmenu pieņēma Klaipēdas Universitātes Mākslas fakultātes dekāne Danute Vaigauskaite, vokālais pedagogs Šaruns Zuškevičs, horeogrāfijas pedagogs Povils Fokins, kursa vadītāji, aktiermeistarības pedagogi, docenti Vitauts Anužis un Velta Anužiene.

Deja, skatuves kustība, vārdu sakot, horeogrāfija ir ne mazāk sarežģīta mācība par dziedāšanu vai aktiermākslu. Visi 16 studenti parādīja, ka viņi visumā vēl īsajā mācību laikā ir paspējuši daudz. Kāds iespaids par Liepājas teātra aktieru kursu ir viņu pedagogiem, pēc eksāmena pajautāju Klaipēdas Universitātes mācību spēkiem.

Jums abiem ir liela pedagoģiskā pieredze. Kā jums abiem šķiet, vai šie jaunieši ir īstajā vietā?

Velta Anužiene: Sākumā kursā pieņēmām 18 jauniešus, bet pēc 1.kursa sapratām, ka diviem šī nav īstā vieta, un tagad mācības turpina 16 studentu.

Vitauts Anužis: Jau tagad var teikt, ka jaunieši strādā ar skaidru apziņu, ka viņi apgūst aktiermākslas profesiju. Ja viņi nesaprastu visas skatuves mākslas disciplīnas, sastāvdaļas, tā nebūtu profesionāla pieeja.

Velta A.: Mēs pašreiz mācāmies tikai amatu, to, ko šī māksla sevī ietver.

Dejā cilvēks ļoti atklājas – kāds viņš ir, kāds viņa raksturs, kādas lomas varētu spēlēt – komiskas, dramatiskas, vai viņš varētu veidoties par varoņlomu aktieri vai mīlētāju, vai labu raksturotāju... Tas viss redzams arī šajos jauniešos.

Vitauts A.: Ļoti pareizi jūs esat novērojusi. Mēs to visu redzam, bet mācību laikā darām otrādi – potenciālajam komiķim dodam dramatiskus uzdevumus un tamlīdzīgi, jo studentam ir jāapgūst viss – jāiemācās amats. Viņa prioritārās dotības nekur nepazudīs, ātrāk vai vēlāk tās izpaudīsies.

Velta A.: Katram no viņiem jābūt gatavam, ka jebkurš režisors viņam var piedāvāt ļoti atšķirīgas lomas. Aktiermāksla ir ļoti sarežģīta profesija, jo ietver sevī dažādas mākslas. Katram tas nav pa spēkam.

Vitauts A.: Tas ir panākumu pamats, ka māksla veidojas no labi apgūtas amatprasmes. Un šis pamats balstās uz pasaulē zināmo labāko teātra skolu bāzes, kas pazīstamas ar savām dziļajām tradīcijām – krievu, franču un angļu. Mēs abi ar Veltu mācījāmies krievu teātra skolu Maskavā – tā ir Ščukina un Vahtangova skola. Ar to mēs lepojamies un braukājam pa pasauli, strādājot dažādu valstu Mākslas augstskolās.

Velta A.: Arī Liepājas teātra kursa studentus, tāpat kā visus parējos, mēs mācām pēc Ščukina teātra skolas programmas. Ar to strādāju jau 25 gadus un Vitauts 30 gadu.

Vitauts A.: Kā zināms, šī programma uzrakstīta 1932.gadā, un to apguvuši ļoti daudzi slaveni aktieri gan Krievijā, gan ārvalstīs. Kad tu šo skolu esi apguvis, tikai tad tu vari manipulēt, noliegt, atteikties, meklēt savu ceļu, bet tā ir pamatu pamats.

Radošais process ir liels noslēpums, jo ir ne mazums piemēru no teātru dzīves, kad sākumā neatzīti jaunie aktieri ar gadiem atveras un kļūst zvaigznes, un otrādi – kad sākumā daudzsološi, spoži talanti ātri izplēn un pazūd no skatuves.

Vitauts A.: Taisnība. Aktiera profesija ir neprognozējama. Daudz kas nav atkarīgs no paša aktiera vien, bet nereti gan no režisora, no dramaturģiskā materiāla, no citiem apstākļiem. Taču mēs šeit mācām, ka ikvienam no viņiem vienmēr jābūt formā, lai īstajā brīdī nepalaistu garām savu lielo izdevību.

Saprotu, ka vēl nevar būt pilnīgi drošs par gala iznākumu, tomēr kāds ir jūsu skatījums uz šo mūsu Liepājas teātra aktierkursu?

Velta A.: – Ja atklāti, tad mums skats uz viņiem ir ļoti cerīgs. Viņi strādā ar entuziasmu un acīm redzami mainās. Par to mums ir liels prieks. Viņi ir sapratuši pašu galveno – tas vispirms ir vajadzīgs viņiem pašiem.

Vitauts A.: No vienas puses mēs gribam, lai viņi priecājas, ka ir kopā, lai izjūt sevi kā vienu veselumu, kā savu kursu, jo tas ir spēks. Bet no otras puses, lai viņi jebkurā situācijā spētu strādāt individuāli, sajustu sevi kā personību, kas spēj cīnīties dažādos, ne vienmēr labvēlīgos apstākļos. Vārdu sakot, apzināties savu aktiera profesijas misiju.

Klaipēdas Universitātē šis ir pirmais aktieru kurs no Latvijas, no Liepājas. Kā to vērtējat jūs – Mākslas fakultātes ilggadējie vadītāji un citi mācību spēki?

Dekāne Danute Vaigauskaite: – Esam pārsteigti un iepriecināti par to, cik milzīgi ieinteresēti par savu aktierkursu ir Liepājas teātra vadītāji. Nezinu otru tādu profesionālo teātri, kas tik rūpīgi sekotu studentu mācībām un sadzīves apstākļiem, kas atrod papildu finansējumu dažādām kursa vajadzībām. Liepājas studentu progress ir ļoti redzams. Jaunieši ir jau iejutušies vietējos apstākļos, sākuši pat runāt lietuviski

Vokālais pedagogs Šaruns Zuškevičs: – Es zinu par Liepājas teātra muzikālajām tradīcijām, tādēļ ir prieks, ka gluži nejauši visi kursa studenti ir apveltīti ar muzikālo dzirdi un var dziedāt. Studentiem ir liela slodze. Mācību programmā viņiem ir jāapgūst gan fragmenti no klasiskajām operetēm, gan no mūzikliem.

Horeogrāfijas pedagogs Povils Fokins: Visam jānāk organiski un pakāpeniski. Studenti tagad parādīja klasiskās un modernās dejas, bet turpmāk būs jāiemācās arī raksturdejas, renesanses un baroka laika dejas un manieres. Taču klasiskā deja ir pamatu pamats. To turpināsim apgūt visos kursos. Žēl, ka mums vēl nav tādu iespēju kā daudzās ārvalstu augstskolās, kur studentu nodarbības ieraksta videomateriālā un pēc tam viņi var to apskatīt un analizēt savas kļūdas.

Atturīgāks un piesardzīgāks savā vērtējumā ir Liepājas teātra direktors un režisors Ivars Lūsis: – Redzams, ka jaunieši jau jūt savas rokas un kājas. Tomēr vēl ir sasaistīti, īsti nejūt partneri, bet rezultāti ir jūtami, un tas priecē.

Saņēmuši atzīmes par savu sniegumu, Liepājas teātra aktierkursa jaunieši ir ļoti noguruši, bet acīm redzami priecīgi, jo ir jau ceļajūtīs, lai brīvdienas pavadītu mājās. Vēl tikai pāris jautājumu satraukumu pilnā nevaļas brīdī.

Vai varat apgalvot, ka esat tagad iejutušies kaimiņvalsts apstākļos un jūtaties labi?

Studenti cits caur citu:
– Jā, mums iet labi.
– Nu, ja mūs dzen ārā no fakultātes 10 vakarā, tad saprotiet pati – mums ir ko darīt un mums patīk tas, ko darām.
– Mēs ļoti mīlam Liepājas teātri, jo tas par mums ļoti rūpējas.
– Pasakiet no mums paldies Liepājas domei par dāvanām. Patiešām! Svarīgi nav tas, cik liela vai maza dāvaniņa, bet tas, ka mūs atceras un apsveic svētkos.
– Tas ir ļoti, ļoti mīļi.