Kurzemes Vārds

16:52 Pirmdiena, 30. marts
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Nožēlojamos atveidos ar vērienu

Inita Gūtmane

Mūziklu "Les Misérables" jeb "Nožēlojamie", kas veidots pēc Viktora Igo populārā romāna ar tādu pašu nosaukumu, ir noskatījušies 53 miljoni cilvēku 38 valstīs. Un tas iestudēts 23 pasaules tautu valodās. Viena no tām ir latviešu. 19.janvārī pasaulslavenais mūzikls, kurš ieguvis astoņas "Tony" balvas, piedzīvos pirmizrādi Latvijā. Mūziklā darbojas daudzi mūsu valstī pazīstami cilvēki, par kuru talantu neviens vairs nešaubās. Šā vērienīgā darba komandā iesaistīta arī Liepājas dziedātāja Igeta Gaiķe, kura "Kurzemes Vārdam" pastāstīja par mūziklu un tā tapšanas procesu.

Mūzikla varā

"Šis mūzikls ir viens no populārākajiem visā pasaulē. To rāda visās pasaules metropolēs, un biļetes ir jāpasūta vismaz gadu iepriekš. Prieks, ka arī latviešiem būs iespēja to redzēt. Vienīgi žēl, ka paredzētas tikai desmit izrādes," nopūšas Igeta. Viņasprāt, mūzikla panākuma atslēga ir tam sakomponētā lieliskā mūzika. "Tā tiešām ir debešķīga un pielīp momentā. Katrs muzikālais numurs ir tāds, kas paliek atmiņā."

"Darbs pie mūzikla sagatavošanas ir milzīgs, bet tieši mēģinājumu process ir pats interesantākais," atklāj Igeta. "Līdz šim nebiju iepazinusies ar šo mūziklu. "Operas spoku" un citus slavenus mūziklus biju gan klausījusies, gan skatījusies, taču informācija par "Nožēlojamajiem" man bija paslīdējusi garām. Pašlaik skatos ierakstus un klausos kompaktdiskos mūziku. Pieķeru sevi, ka dziesmu fragmentus dziedu no rīta līdz vakaram. Šis mūzikls mani ir pārņēmis," atzīst liepājniece. Viņa ir priecīga, ka saņem atbalstu no kolēģiem skolā un ka saprotoši ir viņas vadītās popgrupas "Tev un man" audzēkņi un viņu vecāki, kuri gatavi mainīt mēģinājumu grafiku.

"Viktora Igo romāns "Nožēlojamie" man atmiņā palicis kā ļoti smags un sarežģīts. Kad sāku vairāk par darbu interesēties, prātoju, kā to vispār var uzlikt uz skatuves. Tajā attēlots viens, otrs, trešais liktenis, un tie savijas. Domāju, kā var parādīt sižetu, lai skatītāji to varētu saprast. Bet izrādes tapšanas laikā secināju, ka tas iespējams. Lai parādītu ainas, kas norisinās ar vairāku gadu starpību, dažādās Francijas vietās un situācijās, būs bīdāmā skatuve, kāda uzvedumos Ķīpsalas hallē līdz šim nav bijusi." Vēl viens no jaunievedumiem Latvijā būs tāds, ka orķestris atradīsies skatuves priekšā, bedrē, nevis sānos kā "Vestsaidas stāstā".

Nav malā stāvētāju

Lai izvēlētos māksliniekus Latvijas iestudējumam, notikusi atlase, kurā par lomām cīnījušies gan aktieri, gan dziedātāji. Konkurence bijusi milzīga. Izvērtējot visus tēlus, Igeta pieteikusies madāmas Tenardjē jeb krodzinieces lomai. Viņai plašas žūrijas priekšā bija sevi jāparāda četrās atlases kārtās. Lai arī madāmu Tenardjē iestudējumā tēlos Leonarda Ķestere–Kļaviņa un Ilona Bagele, Igeta iekļauta ansambļa sastāvā. "Skatoties, kas notiek mēģinājumos, secināju, ka man ir ļoti interesanti piedalīties vairākās mazākās lomās, jo atbildība nav tik milzīga un varu gūt labu pieredzi. Mans uzdevums, tāpat kā pārējiem no izrādes ansambļa, ir piepildīt telpu. Būšu fabrikas strādniece, ubadze, prostitūta, kas ir ļoti amizants un skarbs tēls. Piedalīšos kāzu skatā, būšu arī cilvēks no tautas, kas dziedās, ka grib būt brīva. Tāpat klīdīšu pa barikādēm un skatīšos uz kritušajiem," pastāsta dziedātāja.

Igeta jau vairākus gadus studē psihodrāmu, tāpēc ar interesi vēro sevi it kā no malas, izjūt, kā katra loma saistās ar pašas personību, kā iedzīvoties dažādos tēlos. Lai labāk izprastu atveidotos personāžus, Igeta ievāc papildu informāciju. "Piemēram, prasu režisoram, vai ikkatra fabrikas strādniece 19.gadsimtā prata lasīt, jo iestudējumā man ir jālasa vēstule. Domāju arī par to, kā uzvedas prostitūtas. Ir ļoti daudz stereotipu, kādas ir šīs sievietes. Lielākoties viņas tiek raksturotas kā piedauzīgas. Taču arī šīs pērkamās sievietes var būt ļoti jaukas un skaistas," viņa ir pārliecināta.

Iestudējumā uz skatuves kopā darbosies 47 cilvēki. Mūziklā redzēsim Latvijā pazīstamus un iemīļotus dziedātājus, kā Ingu Pētersonu, Nauri Puntuli, Mariju Naumovu, Uģi Rozi un Andri Ābelīti. Savas dotības mūzikla žanrā apliecinās daudzi aktieri, piemēram, Dita Lūriņa, Juris Vizbulis un Karīna Tatarinova. Tāpat uz skatuves būs jaunās paaudzes mākslinieki, kuri vēl tikai cenšas kļūt pazīstami, – Jolanta Strikaite, Baiba Berķe, Annija Putniņa un Kārlis Neimanis.

"Man patīk, ka visi, kas piedalās šajā mūziklā, ir profesionāļi. Nav tādu, kuri būtu švakāki un kaut ko nevarētu izdarīt. Katrs ir personība un katrs nāk ar savu pienesumu, jēgu un būtību. Ievēroju, ka mums ir daudz jaunu, talantīgu cilvēku. Lielākā daļa no viņiem izglītojas, studē augstskolās, papildina zināšanas dažādās vokālajās klasēs. Vai viņu popularitāte būs paliekoša, to rādīs laiks," saka Igeta.

Viņa pastāstīja, ka mēģinājumi var būt arī ļoti ilgstoši un nogurdinoši, jo ainas jāatkārto, jāslīpē atkal un atkal. Taču gados jaunie un vecākie mākslinieki laiku izmanto lietderīgi – iepazīstas savā starpā. "Mūzikla kolektīvs ir jauks, visi cits par citu interesējas un atbalsta. Visi iesaistās darba izveidē. Es apbrīnoju Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra diriģentu Normundu Vaici, kurš piedalās visos mēģinājumos. Viņš ikvienu brīdi var piecelties un parādīt, kā, viņaprāt, labāk vajadzētu kustēties vai kā veiksmīgāk pamainīt tekstu. Viņš atbalsta katru, bet arī aizrāda, ja tas nepieciešams," saka Igeta. Viņa arī priecājas par režisoru Gati Šmitu, kurš saskarsmē ar cilvēkiem ir ļoti vienkāršs, un tādēļ ar viņu ir viegli sadarboties. Īpaši jauks mirklis visam kolektīvam bijis mēģinājums pirms Jaungada, kad uzsaukts šampanietis un kopā atzīmēta svētku tuvošanās.

Nosirmos skatītāju priekšā

Igeta īpaši gandarīta, ka mūziklā kā vokālā pedagoģe piesaistīta Anita Garanča. "Man tas ir ļoti vērtīgi. Apgūstu un ņemu visu, ko varu. Mana dalība mūziklā būs svarīga arī maniem audzēkņiem, jo varēšu viņiem tālāk nodod iegūto informāciju un zināšanas. Tagad varu salīdzināt, kā paši iestudējam savas izrādes." Igeta vēl priecājas, ka, pateicoties mūziklam, notikusi atkalredzēšanās ar dziedātāju Mariju Naumovu, ar kuru kopā piedalījusies mūziklā "Neglītais pīlēns" un uzvarējusi nacionālajā "Eirovīzijā". Labs kontakts izveidojies arī ar citiem cilvēkiem no komandas, piemēram, dziedātāju Iru Krauju, ar kuru apspriesti kopīgi nākotnes projekti.

Igeta pastāstīja, ka pašlaik jau notiek mēģinājumi uz lielās skatuves. Viss uzvedums tiek veidots soli pa solim, apaudzēts ar dažādām lietām. "Šī izrāde nebūs citu pasaules iestudējumu kopija. Tas būs oriģināldarbs. Būs arī vairāki jauninājumi, piemēram, transvestīta tēls, kuram Eponīna pārdos savus matus. Būs vēl citas fīčiņas, kas mūziklu padarīs interesantu."

"Mūzikla kostīmu māksliniece ir Keita, kas studējusi ārzemēs. Skatījos viņas skiču burtnīcas. Domāju, ka tērpi būs atbilstoši atveidotajam laikmetam. Tie būs arī pietiekami atraktīvi. Savukārt grima mākslinieki, kas ir pieaicināti no Vācijas, dod norādījumus Birutas Mageles stilistiem, kas būs atbildīgi par mūsu grimu. Piemēram, Žans Valžans publikas priekšā nevecos par divdesmit gadiem," atklāj Igeta.

Gatis Šmits, režisors: "Pasaulē nav daudz režisoru, kam ir bijusi iespēja iestudēt šo klasisko darbu. Licences noteikumu dēļ 20 gadus dažādās valstīs tika rādīta sākotnējā iestudējuma kopija. Noteikumi ir mainījušies, un mūsu radošās komandas veido oriģinālu "Les Misérables" versiju. Latvijā šī būs pirmā tik liela mēroga izrāde. Vēlamies pierādīt skatītājiem, ka mūzikls var būt ne tikvien izklaide, bet arī mākslas darbs."

Andris Ābelīte (Anžolrass): "Šis mūzikls man šķiet kā interesanta grāmata vai filma, kas ievelk sevī tā, ka pazūd laika izjūta un tu īsti nesaproti, kur atrodies. Mūziklā ir ļoti bagāta emociju gamma. Tajā ir pilnīgi viss – naids, mīlestība, nodevība. Domāju, ka nekas tamlīdzīgs Latvijā nav bijis. Bet, runājot par manu varoni, varu teikt, ka Anžolrass ir traks savās idejās. Lai sasniegtu mērķi, šķēršļi viņam neeksistē. Viņš ir ļoti harizmātisks tēls."

Marija Naumova (Fantīna): "Kad man piedāvāja piedalīties mūziklā, piekritu uzreiz, jo mani šis V.Igo darbs jau sen ir kārdinājis. Mana varone Fantīna ir labsirdīga, vienkārša un diezgan naiva sieviete, kas patiesi un dziļi mīl savu meitu. Viņa ir sieviete, kura cer dzīvot skaistu dzīvi ar mīļoto vīrieti un bērniem. Bet liktenis ir nežēlīgs, jo, nabadzības spiesta, viņa tiek šķirta no sava bērna, paliek viena un, lai izdzīvotu, lai cīnītos par sava bērna labklājību, nonāk uz ielas. Un iela viņu nonāvē. "Les Misérables" mūzika ir fantastiska! Jau tagad sevī pārdzīvoju milzīgu emociju gammu, kas saistīta gan ar manu lomu, gan ar mūziklu kopumā."