Kurzemes Vārds

03:55 Trešdiena, 26. jūnijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Hercoga Jēkaba buras

Igors Bobrovs

Cilvēce ir daudz pateicības parādā dīvaiņiem un romantiķiem. Taču tie pašlaik nav cieņā. Bet, ja cilvēks bērnībā cītīgi lasījis Džeku Londonu un Žilu Vernu, tad, kļūstot vecākam, viņu noteikti vilinās cēla avantūra. Desmit metru garā kuģīša "Airis" kapteinis Anatolijs Molokanovs, piekrastes zvejnieks, nolēma, ka Liepājai jāatgūst mūsu puses galvenā kuģotāja hercoga Jēkaba burinieks.

Pirms trim gadiem šī ideja gluži vienkārši nevarētu rasties. Jo piekrastes pilsētā būtībā nav jūras tūrisma. Ja nopietni neņem vērā Tirdzniecības kanālā vientuļi snaudošo "Palsu". Kad Anatolijam un viņa kompanjonam Vilnim Brikmanim piederošais zvejas kuģītis ar Eiropas Savienības svētību bija veiksmīgi beidzis savas gaitas martena krāsnī, kapteinis jau zināja, kam viņš tērēs daļu Eiropas naudas. Jēkaba masti pavīdēja pie apvāršņa.

Klaipēdā Anatolijs satika entuziastu, kuru bija apsēdusi tā pati ideja. Viņi tūdaļ devās uz kuģu būvētavu, taču pēc rūpnīcas apskates ar lietuviešu kuģu būvētājiem kapteinim kaut kā neveicās. Negribējās uzticēt apšaubāmiem kuģu būvētājiem naudu, un turklāt visai prāvu.

Kuģu būves profesionāļi atradās Karēlijā. Kādā no Petrozavodskas kuģu būvētavām Anatolijs gandrīz vai pēc nojautas saprata – tas ir tas, kas vajadzīgs! Kādreiz rūpnīcas "Varjag" speciālisti būvēja mīnu tralerus, bet tagad nodarbojas tieši ar buriniekiem. Un turklāt vēl ar kādiem – tie dodas jūrā pat bar britu karogu.

Kapteiņa Molokanova lolojums dzima 14. maijā pēc visiem kanoniem. Pareizticīgo mācītājs iesvētīja visu, ko tādos gadījumos nepieciešams, un svētīja kolektīvu. Pret rituāliem jūrā vispār izturas ar pietāti. Un tā nākamajā vasarā krustmāte sasitīs šampanieša pudeli pret sešpadsmit metru garā gafeļšonera bortu un teiks: "Dodu tev vārdu …"Libava"…"

Sameklēja visu, ko varēja par hercogu Jēkabu, tā floti. Fotoattēlus sūta regulāri, lai pasūtītājs gulētu mierīgi. Ar reģistru bija problēmas, un tās vajadzēja paredzēt jau iepriekš. Krievija ir slavena ar savu birokrātiju, pietrūktu gan naudas, gan laika, sak, lai rūpnīcā ievēro tādus standartus, kādi Eiropā nav sapņos rādījušies, bet ar dokumentiem taču centību neapliecināsi. Nācās vest uz Karēliju atbildīgas amatpersonas no Latvijas, kuras visu uzņēmumu apgrieza kājām gaisā, teju vai ik dēlītim mitrumu mērīja. Vārdu sakot, viss nokārtojās.

Vēl agri pacelt neuzbūvētā kuģa buras, taču tas noenkurosies tur, kur varēs atpelnīt savu būvi un dot ienākumus. Lūk, šeit arī pilsētai, kas ir ieinteresēta tūristu plūsmā, būs visas kārtis rokās. Tūrisma aģentūra "Maks" jau iekļāvusi šo eksotiku savos plānos, paredzama arī sadarbība ar muzeju. Pašam Anatolijam plānu ir daudz. Piemēram, ik gadu Baltijas jūrā notiek seno burinieku regate, turklāt vēl daždažādas ēverģēlības un svētki Gdaņskā, Klaipēdā, arī Karlskrūnā.

Arī Liepājas osta ir pārāk piesātināta ar vēsturi, lai bezmērķīgi vizinātos pa akvatoriju. Arī šeit Anatolija ieceres atbilst laika garam: iemācīt datoram trīs valodās stāstīt par dažādām ievērojamām vietām. Arī pašam derētu apgūt gida iemaņas. Ko tur runāt par Baltijas jūru. Kolumba karavela "Ninja" bija tikai par pusotru metru garāka. Un līdztekus burām 120 kvadrātmetru platībā kuģis "Libava" būs apgādāts ar 120 zirgspēku dzinēja jaudu. Divu jūrnieku apkalpes būs pilnīgi pietiekami, lai ar pienācīgu komfortu varētu ceļot desmit cilvēku – šim nolūkam būs kajītes un kopkajīte. Kas attiecas uz tālākiem ceļojumiem, to rādīs laiks, bet kuģītis varētu būt pilnīgi piemērots kāzu svinībām. Iedomājieties – kāzu nakts kapteiņa kajītē!

Nesen kapteinis apciemoja savu lolojumu, aizveda burinieka sirdi – stūres ratu, ko izgatavojuši Liepājas meistari. Un pie reizes arī navigācijas iekārtu. Ceļu kuģim norādīs lauva. Tas atrodas arī mūsu ģerbonī, un vispār ir raksturīgs 17.gs. kuģu priekšgala figūrām. Pie puspūpes paredzēts uzstādīt divus īstus lielgabalus. Nekādas butaforijas!

Kuģu būvētavā apgalvo, ka gandrīz visi šeit būvētie burinieki kļūst par savdabīgiem simboliem savās reģistrācijas ostās. Piecpadsmit metrus augsto kuģa "Libava" mastu varēs redzēt iztālēm.