Kurzemes Vārds

09:23 Piektdiena, 18. oktobis
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Katastrofa pie stūres
Ita Cērmane

Pēdējā laikā mūsu pilsētā bieži notiek satiksmes negadījumi. Lielākā daļa, par laimi, bez cietušajiem, taču stulbi gan – kāds nepamana zīmi "Dodiet ceļu", kāds, izdarot kreiso pagriezienu, nepalaiž pretim braucošo, vēl kāds nespēj nobremzēt, bet kāds neprot izgrozīties no lielveikala stāvvietas. Ja būtu sniegs un sals, visu vainu varētu novelt uz ceļa tīrītājiem. Bet nav taču! Bet tik un tā nespējam novaldīt braucamos.

Palasot komentārus interneta portālos, metas nelaba dūša. Komentētāji uzskata, ka pie visa vainīgas sievietes, kas neprot braukt. Tā nav! Tikpat bieži kā dāmas negadījumus izraisa arī vīri un puiši. Problēma ir nevis sievietēs pie stūres, bet ļaužu galvās! Pieturamies pie iesīkstējušā uzskata, ka sievietei aizliegts tas, kas atļauts vecim? Tāpat kā ar sānsoļiem? Ja tas, ka ģimenes tēvam ir mīļākā, ir normāli, tad sievietei jābūt Solveigai, kas ir uzticīga? Nupat sāk šķist, ka sieviešu autobraucēju joma arī sāk pielīdzināties šiem akmens laikmeta standartiem – esam uzkāpušas uz taciņas, kas, pēc kungu domām, tikai viņiem vien minama. Un, lai tad nu kaut kā noturētos pozīcijās, nonievā sievietes, piedēvējot viņām nemācēšanu braukt.

Daudz esmu prātojusi par sievietēm un vīriešiem pie stūres. Katrā no grupām ir daļa, kas neprot to darīt pietiekami labi. Nelaime ir citā apstāklī, un tas nav vispārināms. Viena kategorija, kas bieži izraisa negadījumus, ir cienījamā vecuma braucēji. Pirmkārt, cilvēks ar laiku zaudē reakcijas spējas, otrkārt, onkulītis, kas ar savu žigulīti uz bodi aizbrauc labi ja reizi nedēļā, vairs netiek līdzi satiksmes intensitātei. Otra kategorija ir jaunie braucēji – gan puiši, gan meitenes, kuriem vēl nav pietiekamu iemaņu spēkrata savaldīšanā. Esmu jau teikusi, ka brauc nevis ar tiesībām, bet ar auto, un tas, ka esi nolicis tiesības, vēl neapliecina meistarību. Gluži tāpat, kā mācoties amatu – vispirms esi māceklis, un tikai vēlāk vari kļūt par meistaru. Nav komentāru gadījumam, kad jaunkundze, iepriekšējā dienā saņēmusi tiesības, izraisa sadursmi ar tramvaju, pēc tam taisnojas, ka lielo dzelteno kasti neesot redzējusi – padomājusi, ka tas kiosks.

Lielāko daļu avāriju jaunie vadītāji izraisa ar jaudīgām automašīnām. Jā, ar "BMW", kādēļ šai spēkratu markai arī radusies sliktā slava. Bet ne jau mašīna vainīga! Atkal atkārtošos, jo atgādināšu, ka galvenais ir blīve starp stūri un pedāļiem. Analizējot situāciju, esmu secinājusi, ka jaunie braucēji nespēj valdīt jaudīgās mašīnas. "BMW" zem motora pārsega ir pietiekami jaudīgs dzinējs, ir nepieciešama pieredze, lai šo zvēru valdītu. Tieši tā, valdītu, nevis tikai ar to skrietu un zīmētos.

Neprātīgā zīmēšanās labi beigsies tikai tad, ja neiznāks sastapties ar vēl vienu neprašu pie stūres. Ne jau velti šoferi, savā starpā runājoties, atzīst, ka avārija notiek tad, kad satiekas divi idioti. Daļa taisnības tur ir, jo ir ļoti daudz gadījumu, kad pieredzējuša braucēja manevrs no nelaimes glābj ne tikai viņu pašu, bet arī to neprašu, kas avārijas situāciju izraisījusi.

Un, runājot par sievietēm pie stūres, esmu novērojusi vēl kādu tendenci. Reiz kāds instruktors man izteicās, ka autobraucējs vai nu ir, vai nav – par tādu piedzimst. Sēžoties pie stūres, tevī nedrīkst būt ne grama baiļu. Tikai tad, ja būsi pārliecināts par savām spējām, vari sēsties un braukt. Bailes dara stīvu, un tas mazina reakcijas spējas.