Kurzemes Vārds

15:40 Trešdiena, 23. oktobis
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Liepājas osta interesanta Krievijas kravu pārvadātājiem

Sarmīte Pelcmane

Liepājas ostas un SEZ pārstāvji piedalījušies starptautiskajā konferencē un izstādē "Trans Russia", kas tradicionāli ik pavasari notiek Maskavā.

"Tā ir viena no vadošajām un visvairāk apmeklētajām konferencēm un izstādēm kravu pārvadājumu transporta un loģistikas nozarē," informēja sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Kadeģe–Ratniece. "Trans Russia" pulcē lielākos kravu pārvadātājus, transporta un loģistikas nozares speciālistus gan no Krievijas, gan Eiropas. Šajā starptautiskajā transporta forumā Liepājas SEZ pārvalde tika pārstāvēta kopējā Latvijas delegācijas sastāvā ar vienotu zīmolu "Tranzīts Latvija".

Šā gada transporta foruma "Trans Russia" galvenā tēma bija – transporta koridoru attīstība, dzelzceļa infrastruktūras pilnveidošana, tranzīta plūsmas palielināšana, perspektīvie konteinerpārvadājumi Baltijas jūras reģionā.

Liepājas SEZ pārvaldnieks Guntars Krieviņš piedalījās trīs dienu konferencē, bet Liepājas SEZ Investīciju un mārketinga daļas vadītājs Ivo Koliņš izstādē pārstāvēja Liepāju Latvijas delegācijas sastāvā.

G.Krieviņš izteicās atzinīgi: Maskavas konference esot viena no saturīgākajām un visvairāk apmeklētajām konferencēm transporta un loģistikas nozarē. Arī šajā reizē pamattēmas bija tranzīts, dzelzceļa attīstība un ostu politika. Latvijai un arī Liepājai viens no būtiskākajiem jautājumiem ir Krievijas kravu plūsma caur mūsu ostām. "Krievija saprot, ka tai ir ļoti straujš kravu pieaugums," uzsvēra SEZ pārvaldnieks, "un, runājot par dzelzceļa pārvadājumiem, tiek iezīmēti visi virzieni uz Latviju un citām Baltijas valstīm."

Konferencē Krievijas transporta un loģistikas speciālisti atzinuši, ka Krievijas ostu jaudas, neskatoties uz straujo attīstību, ir nepietiekamas. Turpmākos gados būšot nepieciešamība izmantot arī Baltijas ostas. Liepājas SEZ pārvaldnieks atzina: "Man bija patīkami dzirdēt atzinumus, ka Baltijas ostas ievērojami atšķiras ar augsto kvalitāti kravu apstrādē. Konferencē kvalitātes jautājumam tika veltīta vesela sadaļa. Šodienas situācijā arī Krievijas uzņēmējiem vissvarīgākā ir kvalitāte, kam agrāk varbūt pievērsa mazāku uzmanību."

Krievijas transporta speciālisti izanalizējuši situāciju ar kravu pārvadājumiem savā zemē līdz 2030.gadam, un analīze liecina par labu Baltijas ostām, jo īpaši Liepājas ostai, kas ir ceturtā vadošā osta, kas interesē Krieviju. Tāpat Krievijas speciālisti ir apjautuši, ka, strauji attīstoties tranzīta biznesam un kravu apjomiem, pavisam tuvā nākotnē nozare var saskarties ar vairākām problēmām, arī ar cilvēkresursu trūkumu.

Pēc Liepājas SEZ pārvaldnieka Guntara Krieviņa domām, labi redzams, ka liela loma tranzīta attīstībā ir arī politiskajam aspektam. Tam apliecinājums ir kaut vai tas, ka Igaunijas ostās pašlaik nav visai spoža situācija, acīmredzot savulaik Tallinā pārvietotā kareivja Aļošas pieminekļa dēļ Krievija joprojām izvairās sadarboties ar mūsu ziemeļu kaimiņiem.

"Tad jau tā izvēle nav īpaši liela – Klaipēda, Ventspils, Liepāja un Rīga ar savu specifiku," vērtē G.Krieviņš. Liepājas ostas vadītājiem ir jādomā, kā piesaistīt Krievijas kapitālu, jo tas dotu papildu garantijas, ka Krievijas kravu plūsma būs stabila.

"Krievijas uzņēmēji uzskata, ka nozīmīgi sadarboties ar vietējiem uzņēmējiem, tāpēc ir jārada pārkraušanas un uzglabāšanas vietas atbilstoši šodienas prasībām, veidojot efektīvu un elastīgu loģistiku. Liepājas osta atrodas starp Ventspili un Klaipēdu un tai ir labi kuģošanas nosacījumi, līdz ar to gribot negribot tā iekļaujas visos kravu plūsmu koridoros. Šajā situācijā nozīmīgs faktors ir arī tas, ka Liepājai atšķirībā no citām Baltijas ostām ir kur attīstīties," liepājnieku priekšrocības uzskaita SEZ pārvaldnieks.

Jau šā gada pirmajos mēnešos vērojama tendence, ka jūtami palielinās Liepājas ostas kravu apgrozījums. Pirmajā ceturksnī tas salīdzinājumā ar 2007.gada to pašu laikposmu ir palielinājies par 147,3 tūkstošiem tonnu jeb par 14,7 procentiem.