Kurzemes Vārds

09:57 Trešdiena, 18. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Zirņu ielas jautājumi

Nora Driķe

Vēl tikai nedaudz dienu – līdz 1.jūlijam – liepājnieki varēs izteikt priekšlikumus un viedokļus par Zirņu ielas rekonstrukciju. Lai gan informācija par projektu izvietota septiņos šai ielai tuvākajos lielveikalos, kur ir arī kastes atsauksmēm, tomēr lielākoties Būvvaldes speciālisti līdz šim tajās atraduši rupjības, pieklājīgu vēstuļu – mazāk nekā desmit. Arī personiski sūtītie aicinājumi Zirņu iedzīvotājiem piedalīties projekta apspriešanas sapulcēs, kādas tieši viņiem tika rīkotas septiņas, neskaitot samērā labi apmeklēto lielo sapulci, radušas nelielu atsaucību – uz tām ieradusies ne vairāk par ceturto daļu ielas namu īpašnieku pārstāvju.

"Paldies visiem, kas ir rakstījuši! Mēs nelūdzam tikai pozitīvas atsauksmes. Mēs lūdzam ierosinājumus, lai zinātu, kas ir jāiestrādā projektā. Neviens labāk par Zirņu ielas iedzīvotājiem nezina, kādas ir viņu lielākās problēmas, kas viņiem visvairāk ir vajadzīgs, kur viņi vēlas luksoforus, pārejas, vai arī kas cits ir jāņem vērā. Tāpēc ļoti lūdzu – rakstiet priekšlikumus! Tad arī mums būs vieglāk izlemt, kādas prasības izvirzīt projektā," aicina Liepājas Būvvaldes pilsētplānotāja Dace Volksone.

Liepājas domes nostāja ir ļoti konsekventa – projektam ir jābūt, jo satiksmes uzlabojumi pilsētai ir akūti nepieciešami. Finansējums Zirņu ielai no Eiropas Savienības fondiem jau tikpat kā esot rokā. Tādēļ, lai rosinātu iedzīvotājus vēl padomāt par to, kas būtu ieviešams projektā viņu pašu labā, publicējam daļu no liepājnieku praktiskajiem jautājumiem un atbildes uz tiem. Iespējams, kādam tas palīdzēs noformulēt un uzrakstīt savus ierosinājumus tagad, kamēr vēl tos ir iespējams ņemt vērā, lai cilvēku dzīve pēc pārbūves uzlabotos, nevis pasliktinātos. Būvniecības laikā jau būs par vēlu kaut ko mainīt.

Kas notiks ar mazajām šķērsielām?
Domes izpilddirektors Edgars Rāts: "No šā projekta līdzekļiem šķērsielu sakārtošanai naudas nebūs, taču tās ielas, kuru krustojumos uzstādīs luksoforus, būs jāsakārto pirmām kārtām, jo arī tajās satiksme pēc rekonstrukcijas būs intensīvāka. To posmā no Zirņu līdz Ganību ielai veiksim par pašvaldības naudu, noteikti vienlaikus ar Zirņu ielas darbiem. Pārējās šķērsielas posmā no Zirņu līdz Ganību ielai visas varētu tikt noasfaltētas divu vai triju gadu laikā."

Kā Zirņu ielas iedzīvotājus pasargās no trokšņa?
D.Volksone
: "Trokšņus var modelēt un izvērtēt, gatavojot projektu. Par to nopietni tiek domāts. Galvenie prettrokšņu pasākumi varētu būt speciālie blīvie, divus metrus augstie žogi, logi un apstādījumi. Tajās vietās, kur tas būs nepieciešams, par projekta naudu mājās ieliks logus – taču piespiedu kārtā to nedarīs, ja iedzīvotāji negribēs. Bez tam, lai troksnis mazāk izplatītos, ielā paredzēts atļaut perimetrālo apbūvi – blīvu apbūvi gar ielas malu, lai neļautu troksnim izplesties apkārtējā rajonā."

Kāda būs gaisa kvalitāte?
D.V.
: "Droši vien tā tiešām mainīsies. Pilnīgi noteikti būs mazāk putekļu, nekā tagad."

Vai mājas drebēs?
D.V.
: "Būvniecības laikā, iespējams, jā. Tiek domāts iepriekš ēkas apsekot un noteikt to tehnisko stāvokli. Lems, vai apsekos katru māju, vai visas. Ja iedzīvotāji mums neuzticas, viņi var arī paši pasūtīt tehnisko apsekošanu neatkarīgi no mums. Īpašniekiem, kuri tehnisko apsekošanu vēlas, par to noteikti vajag mums uzrakstīt! Apsekojums ir svarīgs – ja tāda nebūs, bet īpašnieks uzskatīs, ka būvniecība viņa māju ir bojājusi, to pierādīt būs grūti. Būvniecība būs apdrošināta, un, ja būvniecības laikā māju īpašniekiem radīsies zaudējumi, viņi varēs saņemt kompensāciju.

Savukārt pēc rekonstrukcijas vibrācijai noteikti jābūt mazākai nekā tagad – normas robežās."

A.Vitāls iepriekš "Kurzemes Vārdam" sacīja: tā kā ir paredzēts ielu pilnīgi pārbūvēt un ielikt tajā visu nepieciešamo kārtu pīrāgu, un, ja tas tiks veikts ļoti labi, tad māju vibrācijas varētu nebūt vairs vispār.

Cik metru attālumā no mājām būs brauktuve šaurākajās Zirņu ielas vietās?
D.V.
: "Šaurākais ir posms starp Salmu un Ukstiņa ielu, kur ir ap 15 īpašumu. Tur brauktuve varētu būt 2,5–3 metru attālumā no zemes gabala robežas. Šajās vietās nebūs zaļās zonas starp brauktuvi un ietvi, bet būs šaura zaļā josla starp ietvi un īpašumiem. Īpašumu robežas netiks skartas nevienam – izņemot tos divus zemes gabalus, kurus projekta īstenošanai dome vēlas atpirkt."

Kā nodrošinās iebraukšanu privātīpašumos?
D.V.
: "Līdz īpašumam iebrauktuvi izbūvēs par projekta naudu. Katram īpašumam paredzēta iebrauktuve, turklāt no vienvirziena ielas to izdarīt ir vieglāk nekā no divvirzienu ielām."

Vai jauno ielu drīz atkal neizrakņās?
D.V.
: "Zirņu ielā, to rekonstruējot, no jauna tiks ierīkotas visas nepieciešamās komunikācijas – ūdensvads, kanalizācija, lietusūdens kanalizācija, gāze, elektrība, telekomunikācijas, ielas apgaismojums, un uz katru īpašumu paredzēts komunikāciju izvads līdz ielas sarkanajai līnijai. Tas nozīmē – ja kāds īpašumu vēlēsies pievienot komunikācijām, iela nebūs no jauna jāuzrok."

Vai Zirņu ielas zemes gabali pēc ielas pārbūves neapplūdīs?
D.V.
: "Nē, jo tiks ierīkota lietusūdens kanalizācija. Bez tam pirms pārbūves veiks grunts izpēti. Tiks mainīti ielas dziļākie slāņi, un ielas augstums pēc pārbūves būs tāds pats."

Kāda būs ielas zaļā zona?
D.V.
: "Tehniskajā projektā tiks paredzēti apstādījumi, arī koki, tos iespējams stādīt arī jau lielus. Iespējams, ja vecie koki traucēs ielas izbūvi, tie būs jānozāģē. Bet pēc tam vietā stādīs jaunus."

Kā sokas sarunas par divu īpašumu atpirkšanu, kas nepieciešams, lai projektu īstenotu?
E.Rāts
: "Faktiski nojaucamo māju īpašnieki tam ir piekrituši. Mēs ļāvām viņiem pašiem izvēlēties sertificētus īpašumu vērtētājus, un tiks piedāvāta pirkuma cena. Domāju, ka apmēram mēneša laikā mēs vienosimies. Centīsimies šos izdevumus iekļaut projekta izmaksās."

Kā mainīsies nekustamā īpašuma vērtība Zirņu ielas apkārtnē?
D.V.
: "Vērtībai ir jābūt lielākai, jo ielā būs sakārtota infrastruktūra. Bez tam jaunais plānojums paredz dot lielāku rīcības brīvību ar īpašumu – to varēs izmantot daudzveidīgāk nekā pašlaik."

E.Rāts: "Tur, kur ir ierīkotas visas komunikācijas, nekustamā īpašuma cena ceļas. Tas ir viens no nekustamā īpašuma tirgus pamatlikumiem. Zirņu ielā būs visas komunikācijas, kādas vien šajā pilsētā iespējamas."

Vai dzīves apstākļi pēc ielas pārbūves Zirņu ielas iedzīvotājiem uzlabosies vai pasliktināsies?
D.V.: "Noteikti uzlabosies, jo vairs nebūs putekļu, nebūs ēku vibrācijas, būs sakārtotas komunikācijas, būs sakārtota iela. Neviens cilvēks jau savā tuvumā nevēlas lielus būvdarbus. To laikā ir jārēķinās ar neērtībām un pārmaiņām. Tās dos uzlabojumus."

Uzziņai
Zirņu ielas rekonstrukcija
Sabiedriskā apspriešana: līdz 1.jūlijam.
Ko apspriež: teritorijas plānojuma grozījumus.
Ko tie paredz: Zirņu ielu pārbūvēs par vienu no pilsētas maģistrālajām ielām. Zirņu un Ganību ielā ieviesīs vienvirziena satiksmi. Pārbūvēs E.Tisē – Zirņu – Ganību ielas krustojumu; Zirņu un Salmu ielas krustojumu; Zirņu, Jaunās, Ganību un Ādu ielas krustojumu. Jaunie apbūves noteikumi paredzēs plašākus zemes lietošanas mērķus: gan dzīvošanai, gan darījumiem, gan biznesa attīstībai.
Kādēļ nepieciešamas pārmaiņas: jāuzlabo braukšanas apstākļi cauri Liepājai. Ilgtermiņa plānojums dos iespēju attīstīties visam rajonam.
Budžets: Ap 12 miljoniem latu, naudu paredzēts piesaistīt no ES struktūrfondiem.
Projektēšana: 2009.gads.
Būvniecība: 2010. – 2011.gads.
Avoti: Liepājas domes Būvvalde un Attīstības pārvalde