Kurzemes Vārds

22:45 Svētdiena, 31. maijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Dienas tēma – Inflācija bliež pa pasažieru kabatām

Dārgākas biļetes vilcienā un tālsatiksmes autobusos
Viktors Ulberts
Nora Driķe

No šodienas tālsatiksmes reisu pasažieriem jārēķinās, ka viņiem prasīs papildus 40 santīmu par iekāpšanu autobusā. Tāpat par 20 procentiem dārgāka kļuvusi vilciena biļete uz Rīgu.

Mazāk brauc – vairāk maksā

Jaunās izmaiņas skars sešus akciju sabiedrības "Liepājas Autobusu parks" veiktos maršrutus: no Liepājas uz Rīgu caur Jelgavu, Aizputi un Vaiņodi, kā arī reisus uz Kuldīgu, Talsiem un Ventspili. Katrā no šiem maršrutiem neatkarīgi no tā, vai pasažieris brauc tikai vienu pieturu vai līdz galapunktam, par iekāpšanu jāmaksā 40 santīmu. Akciju sabiedrības "Liepājas Autobusu parks" valdes priekšsēdētājs Gundars Kristapsons norāda, ka mazliet dārgāks būs arī braukšanas tarifs – 2,2 santīmi par vienu kilometru. Vismazāk izdevīgi tagad kļūs īsie pārbraucieni ar tālsatiksmes autobusiem. Piemēram, biļete no Liepājas uz Grobiņu izmaksās 65 santīmus.

Par biļešu cenas paaugstināšanu paziņojusi arī akciju sabiedrība "Pasažieru vilciens". Šādu nepieciešamību uzņēmums pamato ar vispārējo energoresursu sadārdzināšanos. No uzņēmuma paziņojuma izriet, ka, braucot pa dzelzceļu tādu attālumu, kas nepārsniedz 23 kilometrus, biļetes cena nemainās. No 24 līdz 50 kilometriem sadārdzinājums ir līdz 20 procentiem, savukārt brauciens no 51 līdz 283 kilometriem pasažieriem izmaksās 20 līdz 25 procentus dārgāk. Ja min konkrētāk, tad, piemēram, brauciens maršrutā Liepāja – Rīga ar šodienu kļuvis dārgāks par 67 santīmiem, un līdzšinējo 3,96 latu vietā ir jāmaksā 4,63 lati.

Runga ar diviem galiem

"Šī sistēma būtu atbalstāma. Viens no tās mērķiem ir panākt, lai pasažieri būtu ieinteresēti īsajos pārbraucienos izmantot vietējo maršrutu autobusus, kas tiek dotēti no valsts budžeta. Ja tajos palielināsies pasažieru skaits, tad arī dotācijas lielumu varēs samazināt. Un tomēr, ko darīt skolēnam, kuram pēc mācībām vajadzīgajā laikā kursē tikai tālsatiksmes autobuss? Visticamāk, ka viņš tomēr brauks ar šo transportu. Vecākiem būs lielāki izdevumi, un viņi tos prasīs kompensēt pašvaldībai. Un kā tad rīkoties pašvaldībai? Noraidīt šo prasību vai uzņemties papildu finansiālo slogu? Tāpēc situāciju nevar vērtēt nepārprotami, jo izskatās, ka tā ir runga ar diviem galiem," spriež Liepājas Rajona Padomes Transporta komisijas priekšsēdētāja Arta Brauna.

Tomēr viņa arī norāda uz vispārējo dzīves dārdzības palielināšanos, jo pasažieru pārvadātājiem ir grūti izturēt nemitīgo energoresursu kāpumu. "Jaunais pasažieru pārvadājumu likums paredz, ka pasūtītājam jākompensē visi pārvadātāja zaudējumi, ja tādi rodas, izpildot pasūtījumu. Diemžēl arī dotācijām paredzētās naudas visiem var nepietikt, tāpēc nebūs brīnums, ka pēc zināma laika arī mēs būsim spiesti ieviest iekāpšanas maksu," prognozē A.Brauna. Savukārt pasažieri varētu palīdzēt šo problēmu novērst, ja vienmēr pieprasītu šoferiem biļetes un izvairītos no vienošanās par puscenu ar šoferi, ja viņam neprasa biļeti. "Tobrīd tas pašam varbūt šķiet izdevīgi, taču pēc laika, kad būs jāceļ tarifs, priecīgs nebūs neviens," brīdina A.Brauna.

Dotāciju deficīts

Pieņemot lēmumu, kura sekas pasažieriem ir braucienu sadārdzinājums, valsts SIA "Autotransporta direkcija" ir glābusi autopārvadātājus no katastrofālas izdevumu bedres, izriet no direkcijas Sabiedriskā transporta daļas vadītāja Andriana Ļublina skaidrojuma "Kurzemes Vārdam". "Ja neceltu cenas, tad no septembra būtu būtiski jāsamazina sniegto pakalpojumu daudzums," teica A.Ļublins.

Cēlonis šai bedrei ir tas, ka, sastādot šā gada budžetu, valsts iedevusi pārvadātājiem mazāk dotāciju, nekā bija nepieciešams. Prasīto 75 miljonu latu vietā valsts piešķīra 64 miljonus latu. Turklāt nepieciešamo dotāciju summa bija aprēķināta, ņemot vērā degvielas cenas prognozi – 72 santīmi par litru. Taču arī šī prognoze bija nepareiza – inflācija šogad ir daudz straujāka, un neparedzēti palielinājušās arī autobusu remonta un darbaspēka izmaksas. Jau gada pirmajā ceturksnī direkcija pārvadātājiem palikusi parādā 4,8 miljonus latu. "Pārvadātājiem katastrofāli trūka līdzekļu, lai segtu pārvadājumu izmaksas, bet cerēt, ka budžeta nauda parādīsies, varam tikai no nākamā gada. Vairums pārvadātāju ir arī tuvu sava kredīta limita izsīkumam," sacīja A.Ļublins. "Mums bija izvēle – vai samazināt pasažieru pārvadājumu pakalpojumu apjomu, vai celt tarifus."

Gada pirmajā pusē pasažieru nopirktās biļetes tik tikko spējušas segt 40 procentu pārvadātāju izdevumu, agrāk – 60 procentu. Trūkstošais jāsedz no dotācijām. Proporcija starp dotācijām un pasažieru maksāto ir deformējusies, teica A.Ļublins. Tādēļ direkcija nolēmusi ieviest pārmaiņas starppilsētu maršrutu tarifu aprēķināšanā jau tagad, nevis gaidīt 2009.gadu, kad to bija plānots darīt, pamatojoties uz pērn spēkā stājušos "Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumu".

Tagad cenas visos starppilsētu maršrutos visā Latvijā būs vienādas, un pārvadātājs vairs nevarēs tās noteikt pats. Līdz šim takse dažādām kompānijām par kilometru bija 1,6 santīmi līdz 3,3 santīmiem, tagad tā visiem būs vienāda – 2,2 santīmi plus tā sauktā iekāpšanas maksa. "Tarifu izlīdzināšana un (lielākajai daļai pārvadātāju) paaugstināšana dos zināmu atelpu, lai uzņēmumi varētu šo gadu beigt bez bankrota un bez pakalpojumu samazinājuma, lai daudzmaz noturētu nozari," teica A.Ļublins. "Biļetes cenas pieaugumu vairāk izjutīs tie, kuri starppilsētu autobusus izmanto īsiem braucieniem. Tendence ir tāda, ka pasažieru skaits samazinās objektīvu iemeslu dēļ – cilvēki izvēlas darbavietas tuvāk dzīvesvietām, mazāk ir ar mieru braukāt uz darbu simt kilometru attālumā."

Pēc tāda paša principa – pēc vienota tarifa – no 1.jūlija tiks rēķināta arī maksa par vilcienu biļetēm. Tās kļūs vidēji par 25 procentiem dārgākas, tomēr ar vilcienu joprojām būs braukt lētāk, nekā ar autobusu. Ja ekonomiskā situācija valstī nepasliktināsies, tad jauniem tarifiem nākamajā gadā nevajadzētu nākt.

Uzziņai

Vilciena biļetes cena maršrutā Liepāja – Rīga
– Līdz š.g. 30. jūnijam – Ls 3,96
– No š.g. 1. jūlija – Ls 4,63

Autobusu biļešu cenas (latos) no Liepājas
(līdz 30 jūnijam; no 1.jūlija)
Rīga caur Aizputi 5,10 5,65
Rīga caur Vaiņodi
5,50 6,15
Rīga caur Jelgavu
5,00 5,45
Rīga caur Kalnciemu
4.50 5,25
Kuldīga
2,20 2,40
Talsi
3,75 3,95
Ventspils
2,70 3,30