Kurzemes Vārds

15:01 Otrdiena, 15. oktobis
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Funkcijas mainās
Kristīne Pastore

Mainās laiki, un mainās tikumi – tā tas ir bijis vienmēr. Te es gan vairāk domāju tādas pozitīvas lietas. Arī to, kā mainās dažādu vietu funkcijas. Kaut vai veikalu. Tie jau sen vairs nav tikai iepirkšanās vieta. Protams, tā paliek to galvenā funkcija, tomēr reizē ar gājienu iepirkties (lielākoties gan tas notiek lielveikalos) saņemam arī pievienoto vērtību, kas vienam ir pieņemama, cits pukodamies tai paiet garām. Te es domāju dažādus kultūras projektus – koncertus, izstādes un citu, ko brīvdienās visbiežāk lielveikalos varam ieraudzīt.

Var, protams, teikt: man dziedāšana vai dejošana veikalā nav pieņemama! Atzīšos – tāda ne vienreiz vien bijusi arī mana reakcija, kad, ieskrienot pēc dienišķajiem produktiem, nākas palēnināt soli, lai izsprauktos cauri burzmai foajē – garām skatītājiem un vecākiem, kuri aizrautīgā priekā noraugās savu atvašu sniegumā. Toties, ja nav jāsteidzas, labprāt apskatu lielveikala foajē izliktās bildes, fotogrāfijas, rotaslietu izstādes un citu, kas tur diezgan regulāri redzams. Jo neesmu no tiem, kas aizrautīgi staigā pa izstādēm, tāpēc nereti pat priecājos, ja patīkamo varu apvienot ar lietderīgo.

Un kas par to, ka tūlīt pēc tam došos pēc piena, maizes, tomātiem un citām ēdamlietām. Tāda ir dzīve un mūsdienu pieeja – ar to, kas nav pirmās nepieciešamības grozā, panākt steidzīgajam cilvēkam pretī. Un cilvēks izvēlas, kas viņam der un kam iet garām. Galu galā arī teātra biļetes tagad pārdod lielveikalā, un paldies par to, jo atkrīt īpašs gājiens uz teātra kasi.

Arī uz aptieku vairs neejam tikai tāpēc vien, lai nopirktu ārstu parakstītās vai pašu iedomātās zāles. Tas, ka aptiekās varam izmērīt asinsspiedienu, jau sen vairs nav nekas jauns. Lai piesaistītu vēl vairāk cilvēku, dažādas zāļu firmas aptiekām piedāvā papildu pakalpojumus akciju veidā. Tepat Liepājā cilvēkiem ir bijusi iespēja noteikt kaulu blīvumu, nākamnedēļ būs iespēja sonogrāfiski pārliecināties par aknu veselību u.tml. Un tas viss bez maksas – atliek tikai atlicināt brīvu brīdi un aiziet uz aptieku.

Protams, visām šīm aktivitātēm lielākoties viens mērķis – lai piesaistītu attiecīgajai vietai pēc iespējas vairāk cilvēku. Kamēr bērni veikala vestibilā dzied un dejo, vecāki var rimti izstaigāt iepirkšanās vietas, un gan jau viņi tukšām rokām neizies. Cilvēks, kurš atnācis veikt kādu izmeklējumu aptiekā, rindā vai jau pēc apskates arī atcerēsies, kas zāļu skapītī pietrūcis, vai pat saņems speciālista norādījumu: jums vajadzētu kādu laiku lietot to un to. Un neiesi taču uz blakus aptieku vai vēl kaut kur tālāk, ja visu var dabūt turpat. Un līdzīgi ir arī citās akciju vietās, kur notiek komercdarbība.

Nenoliegsim, ka visu šo aktivitāšu pašā pamatā ir veikalu, aptieku vai jebkuru citu vietu īpašnieku materiālā ieinteresētība – ievilināt pēc iespējas vairāk klientu. Savukārt mums, tiem ievilinātajiem, atkal ir sava neliela ieinteresētība – mākslu, izmeklējumu vai vēl ko citu, apvienojot ar iepirkšanos, attiecīgajā vietā saņemt bez maksas. Dots pret dotu. Tikai svarīgi neaizrauties par daudz un bezmaksas piedāvājumu sagādātajā eiforijā nekļūt pārāk vieglprātīgiem un nevērt vaļā maciņu pie katra ieraudzītā mazākā nieka vai lietiņas, medikamenta vai vēl kā cita, lai pārņemtības trakumā nenopirktu tādas lietas, par kurām nākamajā rītā jānožēlo, jo vismaz puse no tām nav vajadzīga. Jā, un būtu interesanti uzzināt, vai kāds ir veicis pētījumu, kā mainās iegādāto preču daudzums laikā, kamēr veikalā notiek koncerts, aptiekā veic izmeklējumus u.tml.