Kurzemes Vārds

16:04 Otrdiena, 16. jūlijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Sodi nelīdz. Dzērājšoferi nerimstas

Ita Cērmane

14.oktobrī apritēs trīs gadi, kopš Latvijā stājās spēkā grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot autovadītājam par sēšanos pie stūres iereibušam piemērot trīskāršu sankciju – ne tikai naudassodu un soda punktus, bet arī tiesību atņemšanu un administratīvo arestu. Diemžēl ir jāsecina, ka bargie sodi nelīdz – trīs gadu laikā dzērājšoferu skaits nav sarucis.

Liepājas pilsētas un rajona Policijas pārvaldes Ceļu policijas priekšnieks Madars Kleinbergs atzīst, ka situācija aizvadīto trīs gadu laikā nav mainījusies. Kopumā šajā laikā aizturēti 1559 vadītāji, kas pie stūres bija sēdušies iereibuši. Ja sākotnēji bija vērojama tendence, ka mazinās vēl ar tiesībām aizturēto dzērājšoferu skaits, tad tagad šī tendence zudusi. Apmēram vienādās proporcijās ir ar un bez tiesībām braukušo. Vienīgi jūtams, ka bez tiesībām un skurbulī pie stūres biežāk sēžas gados jauni cilvēki. Policistiem nācies pie auto stūres aizturēt pat puikas kunga prātā, kuri nav sasnieguši 18 gadu vecumu. Taču grēko arī vīri ar sirmām galvām – vecākajam skurbulī braukušajam bijis vairāk nekā 80 gadu.

M.Kleinbergs uzsver, ka lielā daļā satiksmes negadījumu iesaistīti tieši iereibušie braucēji. Ja arī viņi nav negadījuma izraisītāji, tad iesaistītie, jo skurbuļa dēļ nav spējuši izvairīties no sadursmes. Trīs gadu laikā 300 avārijās bijuši iesaistīti dzērājšoferi. Un nereti tieši šādas avārijas beidzas ar bojāgājušiem. Piemēram, šovasar piedzēruša vīra izraisīta avārija pie Durbes dzēsa viņa sievas dzīvību. Bet pirms pāris gadiem alkohola apdullināta jaunekļa vadīts auto izraisīja sadursmi ar mikroautobusu K.Ūliha un Robežu ielas krustojumā – busiņš apgāzās, cieta vairāki pasažieri, bet viena dzīvība izdzisa.

Statistika rāda arī to, ka aizvien vairāk dzērājšoferu, vienreiz pieķerti, nemācās no savām kļūdām un atkārtoti brauc piedzērušies. Kopš šā gada sākuma līdz 7.oktobrim atkārtoti pie stūres iereibuši, jau ar nodzertām tiesībām, pieķerti 12 vadītāji, pērn bija 24. Un ne jau visi brauc nedaudz iedzēruši, pēc alus pudeles iztukšošanas. Nereti skurbulis ir tik liels, ka ar alkometra skalu, kas uzrāda 4 promiles, ir par maz. Rekords, ņemot asins analīzes, bijušas gandrīz 7 promiles.

Taujāts par to, kādēļ, viņaprāt, bargie sodi nelīdz, arī Ceļu policijas priekšnieks rausta plecus: "Pašlaik jau nu vajadzētu saprast vadītāja apliecības vērtību. Tādēļ tas, ka joprojām nav mācības, acīmredzot rāda, ka vienam otram nav prāta." M.Kleinbergs uzskata, ka naudassodu palielināšana nav risinājums: "Ir tādi, kas samaksās arī 1000 latu." Viņaprāt, ir vairāki varianti, kā saukt pie kārtības nekauņas. Pirmkārt, izolatorā ievietot uzreiz pēc aizturēšanas iereibušu pie stūres, nevis ļaut administratīvo arestu izciet "kaut kad". Otrkārt, piemērot mašīnas konfiskāciju. Ceļu policijas priekšnieks atbalsta arī tiesību atņemšanu uz mūžu, tikai iesaka to darīt nevis pēc pirmā pārkāpuma, bet gan pēc atkārtotas braukšanas dzērumā: "Pirmajā reizē nevajadzētu, jo cilvēks tomēr var laboties. Tiesību atņemšana uz mūžu uzreiz atņemtu šo iespēju. Taču par atkārtotu pārkāpumu gan, jo tas jau ir recidīvs."

M.Kleinbergs daļēji atbalsta arī dzērājšoferu iesaistīšanu sabiedriskajos darbos: "Ielu tīrīšana būtu efektīvs sods sabiedrībā zināmiem cilvēkiem – viņiem būtu kauns un mācība. Taču, lai par braukšanu reibumā sodītos iesaistītu sabiedriskajos darbos, pirmkārt, ir jāizstrādā kontroles mehānisms. Otrkārt, jautājums ir arī par to, vai sodītais aiz atriebības kāres nenodarīs vēl lielāku skādi."

Palielinās arī narkotiku reibumā braukušo skaits. Lai ceļu policisti no trases varētu noņemt arī šādi apreibinājušos šoferus, arī mūsu Ceļu policija saņēmusi 100 ekspresdiagnostikas testu narkotisko un psihotropo vielu konstatēšanai organismā – viena soļa siekalu testus "Oreline". Tie ir plastmasas testeris un plastmasas trauciņš, kas paredzēts siekalu parauga ņemšanai. Testera iepakojums izslēdz iepriekšējas un atkārtotas lietošanas iespēju, un tests apstiprina vai noliedz aizdomas, ka šoferis pie stūres sēdies narkotiku iespaidā. Kopš 1.septembra ceļu policisti izlietojuši pirmos 13 narkotiku testerus autovadītājiem, un aizdomas par narkotiku lietošanu apstiprinājušās četros. Šis darbs tiks turpināts, un M.Kleinbergs uzskata, ka ar līdzšinējo testeru krājumu pietiks vairākiem mēnešiem.

Un tomēr prognozes nākotnei ceļu policistiem nav diez ko rožainas. M.Kleinbergs pieļauj, ka situācija ar dzērājšoferiem tikai pasliktināsies: "Visticamāk, palikuši bez darba, viņi bēdas slīcinās alkoholā. Labāku relaksācijas līdzekli cilvēki vēl nav izgudrojuši."

Uzziņai

Kopš 2005.gada 14.oktobra Liepājā un rajonā aizturēti 1559 dzērājšoferi

2005.g. 2006.g. 2007.g. 2008.g. Kopā
(14.10 – 31.12) (1.01 – 7.10)
Aizturēti kopā 113 486 521 439 1559
Velosipēdisti 19 42 21 53 135
Mopēdisti 5 11 21 17 54
Ar tiesībām 61 271 253 199 784
Bez tiesībām 52 215 211 192 670
Reibumā
iesaistīti avārijās – 99 133 78 300