Kurzemes Vārds

12:01 Trešdiena, 18. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Dienas tēma – Kas būs ieguvēji?

Daiga Lutere

Šā gada izstāde "Liepājas uzņēmējs" beigusies. Statistikai: pasākums notika 10. un 11.oktobrī Latviešu biedrības namā un teritorijā ap to, piedalījās mazliet vairāk nekā 70 uzņēmēju no Liepājas un citām Latvijas pilsētām, apmeklētāju skaits, aptuvenos skaitļos rēķinot, 5 tūkstoši. Savus stendus bija iekārtojušas bankas, komunikāciju uzņēmumi, namu apsaimniekotāji, pārtikas preču ražotāji, automašīnu dīleri, kā arī izstādes debitanti – Liepājas radošo industriju un kultūras nozares pārstāvji. Kādi ir vērtējumi un atziņas par šo sarīkojumu?

Piedalās, kas vēlas

Gandrīz katrs izstādes laikā uzrunātais dalībnieks atzina, ka šogad valdot cita gaisotne nekā gadus iepriekš. Apmeklētāji šķietot zinošāki un konkrētāki, proti, tādi, kas šurp nākuši ar savu vēlmi, jautājumiem un vajadzību. Protams, bija daudz arī tādu, kas pasākumu apmeklēja tikai intereses un zemās biļešu cenas dēļ. Liepājniece ar uzņēmējas pieredzi Aina Bērziņa, vērtējot izstādē redzēto, sacīja: "Manuprāt, daļa apmeklētāju joprojām tā īsti neatšķir vai negrib atšķirt, ko nozīmē uzņēmēju izstāde un ko –gadatirgus. Tādēļ arī viena daļa jūtas vīlušies un neapmierināti. Izstāde nav tirgus, kur galvenais ir kaut ko pārdot un nopirkt. Izstāde dod iespēju nevis tikai pirkt, bet arī painteresēties par konkrētiem piedāvājumiem, uzzināt ko agrāk neredzētu, iztaujāt konkrētas firmas pārstāvi un iegūt vajadzīgos kontaktus turpmākai sadarbībai. Man patika, ka dalībnieki, kas strādāja stendos, pret apmeklētājiem bija atvērti, laipni un ieinteresēti. Ne tā, kā ir vienā otrā veikalā. Jāatzīst, dažviet bija arī par daudz ieinteresēti."

Izstādes "Liepājas uzņēmējs" organizēšana šogad, tāpat kā visus iepriekšējos vienpadsmit gadus, bija Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Liepājas nodaļas vadītāja Ģirta Kronberga un viņa komandas ziņā. Ģ.Kronbergs: "Man abas šīs izstādes dienas saistās ar vērojumu, ka gan viena, gan otra puse – uzņēmēji un apmeklētāji – bija ieinteresēti viens otrā, nevis tikai paskrēja garām. Ja kāds piedāvājums ieinteresēja, potenciālie patērētāji, jautāja, interesējās." Uz jautājumu, kādēļ izstādē tik mazā skaitā ir pašu Liepājas uzņēmēju, Ģ.Kronberga skaidrojums šāds: "Mēs kā organizatori varam firmas aicināt, bet izvēle – piedalīties vai ne – tikai pašu ziņā. Izstādi veido tie uzņēmēji, kas paši vēlējušies piedalīties. Pirmkārt, cik tad vispār Liepājā pašlaik ir ražojošu uzņēmumu? Otrkārt, liela daļa diemžēl ir ļoti inerti, uzskatot, ka visi jau tāpat par viņu produkciju visu zina un tā nav jāreklamē. Treškārt, tērēt naudu "kaut kādai izstādei" nav vērts."

Te jāprecizē, ka par dalību (stenda platību, elektrību u.c. pakalpojumiem) pasākumā "Liepājas uzņēmējs" dalībniekam jāmaksā, sākot no 100 latiem. Izstādēs galvaspilsētā izmaksas par vietu var būt arī no 300 līdz 500 latiem un vairāk. Reģionos izstādes ir lētākas, lielā mērā pateicoties tieši tam, ka tās organizē Latvijas Tirdzniecība un rūpniecības kameras nodaļas, nevis izstāžu rīkotājkompānijas.

Uzņēmēju vērtējumi

SIA "Aptiekas produkcija" pārstāve Māra Bundule: "Esam ražotāji un izstādē esam, jo vēlamies būt tuvāk mūsu jau esošajiem un potenciālajiem klientiem. Šeit varam pa tiešo liepājniekus iepazīstināt ar savu produkciju, jo kā citādāk lai to izdara. Reklamēšanās avīzē vai ar reklāmas bukletu starpniecību ir viena lieta, bet tiešais kontakts tomēr daudz, daudz vērtīgāks."

SIA "Ango" tirdzniecības pārstāvis Ivo Lukaševics: "Man izstāde šķiet bagātīgāka nekā citus gadus kā dalībnieku, tā apmeklētāju ziņā. Mēs izmantojam iespēju reklamēt tos produktus, ko izplatām. Ir svarīgi potenciālos klientus informēt un izglītot, un šeit tas ļoti labi īstenojams."

SIA "G–Elektro" pārstāve Laima: "Neskatoties uz to, ka sadarbojamies ar astoņdesmit procentiem Latvijas arhitektu, braucām uz Liepāju, lai popularizētu un reklamētu savu firmu. Piedāvājam daudz jaunumu, kas varētu ieinteresēt arī liepājniekus. Nav jau tā, ka visa dzīve notiek tikai galvaspilsētā!"

SIA "Kradzes" direktors Uldis Žaimis: "Izstādē vērts piedalīties tiem, kuri šeit ierodas un strādā, nevis aizpilda vietu. Ko būsi devis, to saņemsi pretī. Daļa dalībnieku izstādē pārdod savu preci, daļa to tikai popularizē un reklamē. Pirmie peļņu kabatā ieliek tūliņ, otrie par izstādes devumu pārliecināsies pēc laika, kad pircēji meklēs konkrēto firmu, pakalpojumu vai preci. Un kas uzņēmējam vajadzīgs? Lai viņa prece vai pakalpojums būtu nepieciešams klientam. Izstāde ir labs informācijas kanāls, kas saved kopā abas puses – uzņēmēju un patērētāju. Man patīk, ka izstādēs uzņēmēji ierodas ar savu jaunāko, labāko piedāvājumu. Ar ko tādu, kas veikalos nereti nav atrodams. Tas ļauj sekot līdzi attīstībai dažādās sfērās."

SIA "Vecliepāja" pārstāvji Guntis Ozols un Evita Eihena: "Mūsu uzņēmums izstādē "Liepājas uzņēmējs" piedalās pirmo reizi. Nolēmām, ka mums ir ko piedāvāt un par to jāpastāsta liepājniekiem. Bieži vien novērots, ka daudzām kompānijām ir ļoti labi, interesanti un vajadzīgi piedāvājumi, bet potenciālie klienti par tiem nezina. Izstādē tiek piedāvāta informācija. Ja kāds saka, ka viņš te neko nav atradis, tad iemesli var būt dažādi. Piemēram, vajadzības un intereses ir tik zemas, ka nekas arī neinteresē. Vai, gluži pretēji – visa kā ir gana, un tādēļ neko nevajag."

Patīkamu pārsteigumu apmeklētāju atsaucības ziņā piedzīvoja Liepājas zivju pārstrādātāji – uzņēmums "Kolumbija", kura darbinieki trīs reizes brauca pēc preces, lai savai tirdzniecības vietai ik pēc laika piegādātu produkciju – zivju konservus. Turpat netālu, ārpus Latviešu biedrības nama sienām, rosījās privātās pirmsskolas izglītības iestādes "Saulstariņš" darbinieki. Direktore Inita Šokolaite sacīja, ka izstādē nolēmusi piedalīties nedēļu pirms tās atklāšanas. Kādēļ? Tādēļ, lai izstādes apmeklētājus iepazīstinātu ar savu lolojumu – "Saulstariņu". "Bija vērts piedalīties! Interesenti nāca, jautāja, redzēja mūs vaigā. Tagad jau domāju, kā un ar ko mēs šajā izstādē piedalīsimies nākamajā gadā."

Vai kaut ko mainīt?

Kāda uzņēmēja, kurai ir ļoti plaša izstāžu pieredze kā galvaspilsētā, tā citās valstīs, bet kura izstādē nepiedalījās, sacīja, ka Liepājas izstāde ir samērā maza. Arī telpas – Latviešu biedrības nams – nav piemērots šādam pasākumam. Atbildot uz iebildumiem, Ģ.Kronbergs skaidroja: "Liepāja ir Liepāja, un izstādes "Liepājas uzņēmējs" uzdevums nav pārspēt kādu no Rīgā vai Berlīnē notiekošām izstādēm. Mūsu budžets nav tik liels. Runājot par vietu, liepājnieki ir gana konservatīvi, lai katru gadu izstādei sekotu uz jaunu vietu. Centrs ir centrs. Šeit ir ļaužu kustība. Ko teiks uzņēmēji, kas piedalās, ja telpas būs plašas, skaistas un modernas, stendos u.c. būs ieguldīts, bet tajos nebūs apmeklētāju?"

Atbildot uz jautājumu, kas būs aizvadītās izstādes "Liepājas uzņēmējs" ieguvēji, atbilde skanētu šādi: tie, kuri strādāja un kuri atrada ko meklēja.

Pilsētas domes priekšsēdētāja vietnieks Gunārs Ansiņš: "Šodienas ekonomiskajā situācijā, manuprāt, reti kura kompānija nevēlas lieku reizi par sevi atgādināt, reklamējot savu preci un piedāvājumus. Izstāde Liepājā saistīja daudzu pilsētnieku un rajona iedzīvotāju uzmanību. Ja runa ir par sarīkojuma organizēšanu, augt un attīstīties var vienmēr. Tāpat arī var spriest, vai jātaisa izstāžu kokteilis ar dalībniekiem no ļoti dažādām nozarēm. Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Liepājas nodaļai ir sava politika, rīkojot izstādi "Liepājas uzņēmējs", un, ja dalībnieki un apmeklētāji būs, tad šis pasākums arī notiks."