Kurzemes Vārds

23:27 Svētdiena, 31. maijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Jezgas varēja arī nebūt
Ilze Šķietiece

Kopš tika sacelts tracis par to, ka Grobiņas vidusskolā jaunajā semestrī slēgtas divas klases un vēl vairākās pamatskolās klases jāapvieno, ir pagājusi jau nedēļa. Viss pieklusis, audzēkņi sāk aprast ar jaunajiem skolasbiedriem, taču man vēl joprojām kremt sirds. Kremt, jo šīs jezgas varēja arī nebūt.

Pagājušā gada nogale bija notikumiem bagāta, Saeimā un Ministru kabinetā tika pieņemti jauni lēmumi cits pēc cita. Vienkāršais cilvēks, protams, var zaudēt spēju tajā visā orientēties. Taču ļaudis, uz kuriem izmaiņas likumdošanā attiecas tieši, apjukumam nedrīkstētu ļauties. Tomēr tā nu reiz gadījās.

Tulkojot Ministru kabineta noteikumu grozījumus par izmaiņām pedagogu atalgojuma sistēmā, radās misēklis. Rajona Izglītības pārvalde nosprieda, ka jaunie noteikumi nozīmē – ja nav nepieciešamā skolēnu skaita klasē, finansējumu tās atvēršanai nevar piešķirt. Kad skolu vadītāji konsultējās, kā grozījumus izprast, tika skaidrots – klases vai nu jāslēdz, vai jāapvieno. Izglītības un zinātnes ministrija savukārt apgalvo, ka to nu gan Ministru kabineta jaunie noteikumi neparedzot.

Kurš vainīgs – Izglītības pārvalde, skolu vadītāji, pašvaldība, ministrija vai politiķi, kas izstrādā likumus, tam, manuprāt, vairs nav nozīmes. Pēc kara visi gudri. Man tikai ir ļoti, ļoti žēl bērnu, par kuriem brīdī, kad pedagogiem jādala algas, šķiet, bija pavisam aizmirsts.

Nemaz negribu iedomāties, kādas ir izjūtas, kad, pēc brīvdienām atnākot uz skolu, tiek paziņots – rīt uz šejieni vairs nav jānāk. Labi, Grobiņā steidzami meklēja risinājumu, lai audzēkņiem nebūtu jāpaliek uz ielas, un viņiem vieta tika atrasta ģimnāzijā. Daži izglītības jomā strādājošie norādīja, ka bērniem jau nav lielu problēmu iet uz citu ēku, kas atrodas 50 metru attālumā no tās, kurā viņi mācījušies līdz šim. Bet iedomājieties, ka jums, atnākot uz darbu pasaka: tu esi labs speciālists, mums būtu ļoti noderīgs, tomēr nevaram tevi vairs atļauties algot. Taču mēs atradām jaunu darba vietu – varēsi tajā pašā amatā strādāt uzņēmumā pāri ielai.

Uzņēmums vai skola, tam nav nozīmes, abas vietas ir ar ļoti sarežģītu sociālo sistēmu, kurā jāizcīna sava vieta zem saules. Bet ja bara vadoņa, vadonim piederīgā vai autsaidera statuss pēkšņi jāzaudē un viss process jāsāk no jauna citā kolektīvā? Tas prasa papildu resursus, līdz ar to tiešos pienākumus kādu laiku nevar pildīt pilnvērtīgi. Galva aizņemta ar citām lietām.