Kurzemes Vārds

01:21 Piektdiena, 22. novembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Pakāpieni

Ar pārdevēja darbā gūtajām iemaņām
Kristīne Pastore

Karjera

Toms Stārosts,
Latvijas Krājbankas Liepājas Klientu apkalpošanas centra vadītājs kopš 2008. gada oktobra
– 2007.–2008. g. – Latvijas Krājbankas Klientu darījumu vadītājs;
– 2006.– 2007. g. – "Privatbank" korporatīvo klientu menedžeris;
– 2004.–2006. g. – Liepājas Patērētāju biedrības nekustamo īpašumu aģents;
– 2002.–2004. g. – Liepājas Patērētāju biedrības grāmatvedis;
– 2000.–2002. g. – Liepājas Patērētāju biedrības administrators;
– 1998.–2000. g. – pārdevējs Liepājas Patērētāju biedrībai piederošajā veikalā "Lielie logi".

Jābūt drosmei sevi piedāvāt

"Mums ir patiešām labs vadītājs, ar kuru ir viegli strādāt kopā," – tā par Tomu Stārostu saka viņa padotie – Latvijas Krājbankas Liepājas kolēģi. Viņš ir viens no tiem speciālistiem, kas savu karjeru veidojis ļoti apzināti un mērķtiecīgi. "Man vienmēr ir tāda sajūta, ka varu izdarīt vairāk, nekā tobrīd jau daru," Toms atklāj savas karjeras veiksmes formulu, jo viņš savu karjeru uzskata par patiešām veiksmīgu un izdevušos. Tagad Tomam ir 29 gadi un, lai gan viņš Latvijas Krājbankā nav pats jaunākais Klientu apkalpošanas centra vadītājs, viņš neslēpj, ka tad, kad viņam šo amatu piedāvāja, lai gan bija dažas pārdomas un izvērtēšana, viņš juties droši, to pieņemot. "Jā, es esmu pārliecināts par sevi," Toms saka savā diezgan rāmajā un pārdomātajā runas manierē.

"Mūsu vadītājs ir tāds mierīgs izvērtētājs, kurš neuzsprāgst par katru sīkumu, bet, ja vajag, var pateikt arī kādu skarbāku vārdu," – tā viņu vērtē bankā strādājošie, un viņš pats tam pilnībā piekrīt. "Es esmu vairāk vērtētājs, un man nav arī komunikācijas problēmu. Šo mākslu viņš apguvis jau pašā savu darba gaitu sākumā, kad pēc Liepājas 1. vidusskolas beigšanas 18 gadu vecumā sācis strādāt par pārdevēju veikalā "Lielie logi". Mācoties vēl skolā, turklāt matemātikas klasē, Tomam bijusi doma studēt par juristu. "Taču, paskatoties, cik tolaik Latvijā jau bija saražoti juristi un ekonomisti, es šo domu atmetu," viņš stāsta.

Toms paralēli pārdevēja darbam sācis personālvadības studijas Rīgas Tehniskajā universitātē. Tieši šo pārdevēja vietu viņš uzskata par labu pamatu un sākumu savai karjerai. "Tajos divos gados es iemācījos saskarsmi ar cilvēkiem," viņš saka un smaidot piebilst: arī ar problemātiskiem. "Tirdzniecība šajā jomā ir lieliska skola." Vēlāk pārdevēja darbā iegūtās saskarsmes prasmes palīdzējušas, veicot gan biroja administratora pienākumus, gan citus. Un tomēr Toms neslēpj: lai veidotu karjeru, dažbrīd ir jābūt arī tik drosmīgam, lai priekšniecībai skaidri un gaiši pateiktu, ka vari arī vairāk nekā dari.

"Paldies LPB valdes priekšsēdētājai Intai Dagai, ka viņa man uzticējās, piedāvājot atbildīgāku amatu," saka Toms. Un tālākie pienākumi jau zināmā mērā bijuši pakāpieni, lai kāptu vēl augstāk. Iemaņas gan finanšu jautājumos, strādājot par grāmatvedi, kura pienākumos bija parādu piedziņa, gan ar nekustamiem īpašumiem, bijis pamats tam, ka viņš uzaicināts darbā bankā "Privatbank".

Lai neieslīgtu pašapmierinātībā

Ir bijuši vairāki iemesli, kāpēc Toms pēc septiņiem nostrādātiem gadiem tomēr izlēmis pamest Liepājas Patērētāju biedrību un piekrist bankas "Privātbank" piedāvājumam. "Pirmkārt, es vienmēr izvērtēju darba vidi un to, kādi būs mani jaunie pienākumi – vai tie būs interesanti. Otrkārt, septiņi gadi ir pietiekami ilgs laiks, lai kaut ko mainītu, jo man bija tāda sajūta, ka daudz šajā uzņēmumā jau zinu, un tas ir iemesls, lai ieslīgtu pašapmierinātībā, bet tas nemaz nav labi," viņš uzskaita. "Un, treškārt, paplašināt savas zināšanas citā jomā. Bet pats galvenais tomēr bija jaunie pienākumi, kas bija jauns izaicinājums." Un atkal palīdzēja jau iepriekšējā darbā iegūtās iemaņas – gan jau iepriekš pieminētā saskarsmes un komunikācijas prasme, gan arī pārdošanas māksla, jo Toma pienākumos ietilpa darbs ar juridisko klientu piesaistīšanu.

Runājot par karjeras attīstību un to, kā nonācis Latvijas Krājbankā, Toms atzīmē, ka vienmēr svarīgas ir zināšanas un pieredze. Komunikācijas rezultātā popularitāti veidoja jauni kontakti, klientu loks. Kā klientu darījumu vadītājam viņa pienākumos atkal ietilpa gan darbs ar juridiskajiem klientiem, gan darbiniekiem, motivācijas, kas nozīmē analizēt darba rezultātus, pārdoto produktu apjomu, uzslavēt, ja tie ir augšupejoši, vai meklēt iemeslu, ja nav paveicies. "Kad man piedāvāja Klientu apkalpošanas centra vadītāja vietu, es, protams, apsvēru plusus un mīnusus, un piekritu," viņš atkal bez liekas koķetēšanas saka savā rāmajā runas manierē.

Kopš tā brīža ir pagājuši septiņi mēneši. Toms saka: "Interesants darbs un atsaucīgs kolektīvs, man šis darbs patiešām patīk." Viņš gan nenoliedz – par darbu daudz domājot arī mājās, taču to uz mājām gan cenšoties neņemt. Toties darbs viņam vēl jāapvieno ar mācībām Liepājas Universitātē, kur viņš apgūst iestādes un uzņēmuma vadību. Brīvajā laikā domas no darba un mācībām palīdz nolikt malā gan braukšana ar velosipēdu, gan peldēšana. Un daudz palīdz tas, ka ir tuvi cilvēki, ar kuriem izrunāties, kuri uzklausa un uzmundrina.