Kurzemes Vārds

05:16 Trešdiena, 30. septembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Brīvbrīdis

256 kilometri jūrā
Ligita Kupčus

Par neaizmirstamu šās vasaras piedzīvojumu parūpējās trīs jauni vīrieši – Raivo Šulcs, Rolfs Jansons un Aldis Zaļūksnis. Viņi bija iecerējuši veikt 500 kilometru garu ceļojumu gar visu Latvijas jūras piekrasti airu laivās jeb jūras kajakos no Ainažiem līdz pat Nidai Lietuvā. Diemžēl drosminieku iecere līdz galam neīstenojās. Tikuši līdz Kolkai un uzzinot nelāgo laika prognozi par vētras tuvošanos, viņi izlēma ceļu neturpināt. Taču prieks un lepnums par paveikto ir liels.

Latvija ir gana laba piedzīvojumiem

Visi trīs ceļotāji ir pieredzējuši jūras laivotāji, kuru kontā ir neskaitāmi kilometri jūrā gan Latvijas piekrastē, gan arī plašākos ūdeņos. Ja viss būtu izdevies, viņi viesotos arī mūspusē, jo par vienu no apstāšanās punktiem bija izraudzīta Pāvilosta. Viņi uzskata – lai dotos piedzīvojumā, nav jābrauc nekur tālu. Latvija ir apceļota kājām un ar velosipēdu, tāpat krustu šķērsu nolaivota pa upēm un ezeriem.

Kāpēc tagad? "Vasaras skrējiens bija garām, klāt rudens, kad piekraste vairs nav tikai pilsētnieku atpūtas placis, bet redzama tās pirmatnējā burvība ar skarbo vēju izvagotajiem stāvkrastiem, zvejnieku laivām, jūras sanestajiem kokiem un akmeņainajām pludmalēm. Turklāt laivošana ir demokrātisks, visiem pieejams aktīvās atpūtas veids, ko mums piedāvā gan Latvijas unikālais dabas resurss – jūra, gan tās ūdeņiem piemērotais mūsdienīgais ūdenstūrisma inventārs," brauciena iemeslus skaidro drosminieki.

"Šāda ideja nav nekas jauns. Starp piedzīvojumu mīļotāju aprindām tā klīda jau vismaz trīs gadus. Taču laivu pasākums ir krietni lielāks izaicinājums par piekrastes noiešanu ar kājām vai nobraukšanu ar velosipēdu. Līdz ar to neviens tā īsti nebija tai pieķēries," pastāsta Raivo. Kajaki izvēlēti tāpēc, ka tās ir piemērotākās airu laivas šādam braucienam. Tās ir ātras un samērā jūrasspējīgas, taču airēšana, īpaši viļņos, prasa iemaņas. Ar zināmu izdomu var paņemt līdzi mantas, izņemot ūdeni, nedēļu ilgam braucienam, zina teikt pieredzējušais airētājs.

Spilgtākie mirkļi

Sākotnēji 500 kilometru garo ceļojumu bija iecerēts veikt aptuveni 14 dienās, vidēji nobraucot 50 kilometru dienā. Ceļotāju dienasgrāmatā – interneta mājaslapā juraslaivas.lv – lasāms, ka starts Ainažos uzsākts 14. septembrī pulksten 11. Raivo vēsta, ka visu dienu ir svina pelēka debess un tāda pati jūra. Brauciena entuziastiem veicās ļoti labi un izdevās pieveikt 57 kilometrus, taču visi ceļotāji atzīst, ka diena bijusi smaga. Jāpiezīmē, ka jau pirms ceļojuma bija sarunāta palīdzība: naktsmājas pie paziņām, kā arī atļauts doties uz veikaliem un apmesties kempingos. Taču nebija pieļaujama krāpšanās, piemēram, atsevišķu distances posmu apbraukšana ar automašīnu.

Viņu ceļojumu stipri apgrūtināja plīstošie viļņi, kas reizēm sasniedza gandrīz divu metru augstumu. Tādējādi jūra braucējiem it kā rādīja savu spēku, parādot, kurš te ir stiprākais. Tā iemesla dēļ nācies airēt dziļāk jūrā. Papildu tam grūtības radīja smagi piekrautie kajaki.

Veicot 12 kilometru garo pārbraucienu no Apšuciema līdz Engurei, dienasgrāmatā lasāms, ka ekspedīcijas dalībnieki sastapa līdz šim lielāko redzēto gulbju koloniju. "Mēs viņus esam iesaukuši par "boeingiem", jo iztramdīti tie vispirms ieskrienas pa ūdens virsmu un tad lēzeni paceļas, līdzīgi kā lielās lidmašīnas, taču vienmēr pret vēju. Tā kā, airējot jūrā, izklaides nav pārāk daudz, "boeingi" mums patīk," skaidroja ceļotāji.

Roņragā, kad iekārtoja nometni un visi gatavojās doties pie miera, uzmanību piesaistījis lapsēns, kurš par katru cenu mēģinājis marodierēt viņu pārtikas krājumus. Pirmajā mirklī pazibējusi doma, vai tik dzīvnieks nav traks, taču kūmiņš izskatījies labi un no cilvēkiem tomēr baidījies. Nolemts, ka viņš ir vienkārši nekaunīgs vietējais pusaudzis.

Iepriekš saskaņojot ar organizatoriem, atsevišķos distances posmos pievienoties bija aicināts ikviens, kurš apzinājās savas spējas airēt jūrā. To izmantoja gan Rūdolfs, kad ceļotāji bija piestājuši Ragaciemā, gan Raimonds – Roņragā un Kaspars – Rojā.

Parāds jūrai

Punktu braucienam nācās pielikt Kolkā, jo laika prognozes solīja vētru. Atšķirībā ko Kolkasraga līča, Baltijas jūras piekraste ir taisna un atvērta valdošajiem vējiem visā tās garumā. Sākotnēji bija vēl mēģinājums turpināt ceļu un sasniegt Irbi, kur dažas dienas nogaidīt – atpūsties un cerēt, ka varbūt laiks mainīsies uz labo pusi. Taču mērķis – Nida – braucējiem jau nešķitis ticams. 21. septembra rītā, airējot apkārt ragam, secināts, ka ir par traku. "Seklajā jūrā viļņi nav lieli, taču visi spēki aiziet stiprajā vējā un pret straumi vadot laivu. Nes jūrā un ātrums – bēdīgs. Ceļojums ir beidzies," ar mazliet skumju pieskaņu secina Raivo, pēdējais no brauciena dalībniekiem, jo pārējie līdzbraucēji jau bija devušies mājup. Turklāt Rolfam veselības dēļ nācās izstāties jau trešajā ekspedīcijas dienā. "Bet parāds jūrai paliek," nobeigumā neatlaidīgi piebilda Raivo. "Āķis ir lūpā, tāpēc nākamgad atgriezīsimies un pabeigsim iesākto."

Uzziņai

Ceļojuma fakti

– Noairēts Rīgas jūras līcī no Ainažiem līdz Kolkai.
– Pieveikti 256 km.
– Laiks uz ūdens 48 stundas.
– Vidējais ceļojuma ātrums kustībā 5,9 km/h.
– Lielākais veiktais attālums dienā – 57 km.
– Dienā vidējais stundu skaits airējot – 6,85.
– Kopā īsākā vai garākā posmā piedalījās 6 dalībnieki.
– Visu ceļu noairēja 2 dalībnieki.