Kurzemes Vārds

10:57 Ceturtdiena, 12. decembris
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu (abonementa cena 1 dienai – EUR 0,50, 30 dienām – EUR 6,83).
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kā kļūt par reģistrētu lietotāju? VIDEOPAMĀCĪBA

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Jo lokālāk, jo labāk
Anda Pūce

Vairāk vienkāršu ļaužu seju, mazāk slavenību un amatpersonu, vairāk derīgas informācijas, mazāk prominenču dzīves aprakstu, vairāk komunikācijas ar saviem lasītājiem, mazāk viszinošas vīzdegunības – tieši tā izsecināja Eiropas avīžu veidotāji, kas tikās Eiropas avīžu ikgadējā kongresā, jau vienpadsmito pavasari no malu malām sarodoties gleznainajā Vīnē.

Vispirms izdevēju forumā laikrakstu īpašnieki un izdevniecību direktori skarbi un pamatoti uzsvēra: konkurence palielinās, tirāžas krīt, tāpēc vienīgā iespēja ir joprojām samazināt izmaksas. "Šis ir redaktoru laiks," saka Stefans Veigels un stāsta, kā samazinājis savu četru izdevumu redaktoru štatu līdz vienai palielai redakcijai, vairāk dalot atbildību nodaļu redaktoriem. Viņš rāda vienas intervijas dažādas versijas – tās visas gatavojis viens autors, bet savām vajadzībām apstrādājuši trīs redaktori. Žurnālisti ir tikai pasūtījumu izpildītāji, un tieši redaktori veido izdevuma seju.

Atsevišķa diskusija izraisās par maksas saturu internetā. Vieni saskārušies ar smago realitāti – ja kaut kas ir par maksu, cilvēki no tā atsakās vispār. 79 procenti respondentu kādā Austrijā veiktā aptaujā saka: ja būs jāmaksā, nelasīšu, bet 51 procents atzīst, ka būtu gatavi drīzāk maksāt par atsevišķām publikācijām nekā par elektroniskā izdevuma abonementu. Citi atkal piesauc savu pieredzi un uzsver: lasītāji ir gatavi maksāt, ja viņiem piedāvā pirkt kvalitatīvu saturu. Būtiskākais, lai maksājums būtu vienkārši veicams, tā teikt, viena klikšķa attālumā.

Meistarklases avīžu dizainā parāda, ka arī drukāto izdevumu pirmsnāves laikā ir iespēja radīt labus jaunus produktus un ievilināt lasītāju 64 lappušu biezos izdevumos, kur nav problēmu ne ar reklāmas piesaisti, ne tirāžu saglabāšanu. Abas ar somu kolēģi no Helsinkiem secinām, ka šī kongresa sadaļa ir visiedvesmojošākā! Uzdrīkstēties un darīt ar pilnu pārliecību ir īstā pieeja lietām gan krīzes laikā, gan treknajos gados.

Bet par manis jau pieminēto lokālo ziņu uzvaru visneparastākais ir čehu stāsts. Viņi sākuši izstrādāt eksperimentālu projektu un dažādās pilsētiņās izveidojuši četras interneta kafejnīcas, kas reizē darbojas gan kā ēstuves, gan kopienu centri, gan arī laikrakstu redakcijas. Turpat cilvēki satiekas, rīko karaokes vakarus, turpat notiek intervijas un tiek salikta maza avīze, kā arī veidota mājaslapa. Viss ir hiperlokāli un tieši tāpēc vienkāršiem lasītājiem interesanti. Tā teikt, labāk četras mazas tirāžas nekā smaga cīņa par vienu lielu tirāžu.

Redaktoru diskusijā gan neviens redaktors nepiedalās, un vairumam klausītāju šī saruna par avīžu vietu modernajā politikā šķiet pārāk teorētiska.

Par laimi, pēdējais Vīnes rātsnama zālē pie vārda tiek Magnuss Karlsons no vietējās avīzes "Smalandsposten", un viņš atkal iedvesmo. Ne tikai uzstājot, ka katram cilvēkam savas dzīves laikā ir iespēja avīzes slejās nokļūt astoņas reizes, bet pārliecinot, ka modernās tehnoloģijas un labas datorprogrammas tagad ļauj pašam redaktoram nepilnas minūtes laikā radīt avīžlapas dizainu. "Sataisām kādus astoņus variantus un starp tiem viens noteikti ir pats labākais," saka zviedrs, un ikvienam zālē sēdošajam atkal ir skaidrs – dari, un panākumi neizpaliks.