Kurzemes Vārds

18:48 Trešdiena, 3. jūnijs
LAT RUS

Jums ir iespēja iegādāties laikraksta elektroniskās versijas abonementu.
(abonementa cena 30 dienām – EUR 7,70)
Lai lasītu avīzi digitālā formātā, Jums jābūt reģistrētam lietotājam! Kļūt par reģistrētu lietotāju!

Aizmirsusies parole?

Skatiens

Puspatiesību sērga
Viktors Ulberts

Melot nav labi. To visiem māca jau kopš bērnības. Un to visi zina. Bet, tāpat kā krāsas, kuras nav tikai baltas un melnas, nav arī tikai melu un patiesības. Ir sīki meli, puspatiesības. Kaut kas tiek noklusēts, kaut kas netiek izteikts līdz galam. Rezultātā – ne īsti meli, ne īsti patiesība. Un tam pa vidu cilvēks, kuram jāspēj tos saskatīt un pareizi novērtēt. Ja viņš to neizdarīs, tad cietīs. Varbūt ne fiziski. Bet morāli un finansiāli gan.

Diemžēl šī puspatiesību sērga, kas balansē uz melu robežas, tagad ir plaši izplatīta. Un to tagad bērniem māca no mazotnes. To sauc par biznesa pamatiem. Par reklāmas triku. Melot, protams, nedrīkst, bet, lai biznesā veiktos, ar datiem vajag manipulēt. Mazāk tīkamo noklusēt, bet klientam tīkamāko – uzsvērt.

Nesen pats kritu par šādas puspatiesas reklāmas upuri. Ar mani pa tālruni sazinājās kāda meitene un piedāvāja ciparu televīzijas problēmas atrisināt ar "Viasat" unikālā piedāvājuma palīdzību. Proti, skatīties daudzas populāras programmas tikai par 3,50 latiem mēnesī. Gribēju atteikties, jo biju dzirdējis, ka tas tikai uz neilgu laiku, bet pēc tam jāmaksā dārgi. "Nē taču," to noliedza zvanītāja. "Tikai par 3,50 latiem mēnesī, un līgums tiek slēgts uz trim gadiem." Kad vairākkārt pārvaicāju, vai tiešām tikai šī summa uz trim gadiem, un viss, un saņēmu apstiprinošas atbildes, piekritu.

Pēc dažām dienām kurjers ar "Viasat" komplektu bija klāt. Tad arī sākās. Kurjers teicās, ka viņš neko nezinot, tikai atvedot preci. Satelītkomplekts pašam jāuzstāda. Tā kā neesmu šādas jomas speciālists, painteresējos, cik par to prasa meistari. Izrādījās – 25 latus! Nākamais pārsteigums – vēl 25 lati ir vienreizēja maksa par pieslēgšanu. Tātad, lai es vispār sāktu šo unikālo piedāvājumu skatīties, man ir jāšķiras no 50 latiem. Te tev nu bija tikai 3,50 latu mēnesī! Tad nu pašam saviem spēkiem vien nācās gādāt šo "Viasat" uzparikti atpakaļ uz Rīgu.

Kāda grobiņniece pēc apmēram astoņu gadu "Zelta zivtiņas" lietošanas izvēlējās jauno tarifu "Meteorīts Brīvais 6". Pasūtīja arī internetu, lai varētu sūtīt MMS informāciju un lejupielādēt gan melodijas, gan citas lietas. Noslēdza līgumu ar kredītlimitu līdz 35 latiem, proti, lielāku summu viņai operators neļautu mēnesī iztērēt. Liels bija viņas pārsteigums, kad saņēma rēķinu 76 latu apmērā. Izrādās, ka viņa, lūk, esot nepareizi telefonā atslēgusi internetu un tas darbojies gan dienu un nakti, meklējis visādus kontaktus, un rēķins tik gājis uz priekšu. Kad jautājusi, kāpēc tālrunis nav bloķēts pēc 35 latu summas sasniegšanas, grobiņniece saņēmusi atbildi, ka viņi paši patur tiesības uz savu galvu palielināt klientiem kredītlimitus.

Diemžēl jāatzīst, ka šādi reklāmas triki, kad kaut kas netiek pateikts līdz galam vai netiek pietiekami izskaidrots, aizvien vēl turpinās. Jo nekā krimināla it kā nav. Taču mieles paliek. Tikai nesaprotu, vai uzņēmējiem ir vērts šādi rīkoties tik nelielā tirgū kā Latvijā, kur klientu loks ir ātri izsmeļams. Jo pēc šādas saskarsmes katrs viņu jaunais produkts labākajā gadījumā tiks sagaidīts ar pamatotu skepsi. Sliktākajā gadījumā – ignorēts.